UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN PRAKTIK SHALAT SISWA MELALUI PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL DI KELAS III SD NEGERI LAWE SEKERAH KABUPATEN ACEH TENGGARA

Cut Rivani, Nurbayani Ali

Abstract


Negeri Lawe Sekerah, Aceh Tenggara, in performing the practice of Islamic prayer. This issue highlights the need for innovative learning approaches that address students’ visual and procedural learning needs. The objective of this study was to improve students’ prayer practice skills through the use of audio-visual media. This research employed a classroom action research design based on the Kemmis & Taggart model, which included two cycles with four phases: planning, acting, observing, and reflecting. Data were collected through observation sheets and documentation. The findings showed a significant improvement in students’ abilities, with the average score increasing from 63.7 in the pre-action stage to 73.19 in Cycle I, and further to 85.01 in Cycle II. These results confirm that the integration of audio-visual media effectively enhances students' performance in both the movements and recitations of prayer. It can be concluded that audio-visual media serve as a pedagogically relevant and empirically proven solution to improve the quality of Islamic religious learning, particularly in practical prayer instruction at the elementary school level.

Full Text:

PDF

References


Aida, L. N., Maryam, D., Febiola, F., Agami, S. D., & Fawaida, U. (2020). Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audiovisual | Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/article/view/6081

Amaliah, N. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 2 Enrekang [Tesis, IAIN Parepare]. https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/2705/

Dute, H. (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Masyarakat Pluralistik. Publica Indonesia Utama.

Ernawati, Y., Mubarokah, L., Fatma, N. F., Fatimah, S., & Trisnawati, O. R. (2023). Penerapan Audio Visual dalam Peningkatan Pemahaman Siswa pada Pembelajaran Gerakan Sholat Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 1 Pengempon Kecamatan Sruweng. Tarbi: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 450–460. https://doi.org/10.33507/tarbi.v2i2.1147

Fauziyah, I. N., & Susilawati, E. (2025). Upaya Meningkatkan Hafalan Bacaan dan Gerakan Shalat Dengan Media Audio Visual Pada Anak Usia Dini Di RA Asaasuttarbiyah. Al-Abqary: Jurnal Pemikiran Mahasiswa Pendidikan Islam, 1(02), 100–111. https://doi.org/10.63018/jpmpi.v1i02.127

Febriyanti, N. A., Kifani, A. P., Herani, C., & Siswoyo, A. A. (2024). Dampak Media Audiovisual Pada Motivasi Belajar Siswa Kelas VI SDN Lawangan Daya 3 Dalam Pembelajaran IPA Pespektif Guru dan Siswa. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(11), Article 11. https://doi.org/10.62281/v2i11.997

Hasibuan, A. T., Ananda, F., Mawaddah, M., Putri, R. M., & Siregar, S. R. A. (2022). Kreativitas Guru menggunakan Metode Pembelajaran PKn di SDN 010 Hutapuli. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9946–9956. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.3997

Hasibuan, M. R., Rusydi, A. M., Syabrina, L., & Pitaloka, D. D. (2024). Inovasi Pendidikan Sebagai Upaya Menyelesaikan Masalah Dalam Pendidikan. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 2(3), 757–767. https://doi.org/10.61722/jipm.v2i3.226

Imawan, D. H., Safitri, E., Djunaidi, A. F., & Asyrof, M. N. (2021). Strategi Pemanfaatan Media Online Untuk Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Pandemi Covid-19 Antara Idealita Dan Realita. Refleksi Pembelajaran Inovatif. https://doi.org/10.20885/rpi.vol3.iss1.art4

Manshur, U., & Ramdlani, M. (2019). Media Audio Visual Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Al-Murabbi, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.35891/amb.v5i1.1854

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran Hadits Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171–210.

Pratiwi, I., Amelia, C., & Rahma, F. A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Dream Book Terhadap Kreativitas Mahasiswa. JURNAL TARBIYAH, 30(1), 77–91. https://doi.org/10.30829/tar.v30i1.2442

Pulukadang, W. T. (2021). Pembelajaran Terpadu. Ideas Publishing.

Rahayu, S. W. (2019). Pemahaman Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Aljabar Ditinjau Dari Kecerdasan Spasial Sedang. Jurnal Borneo Saintek, 2(2), 25–30. https://doi.org/10.35334/borneo_saintek.v2i2.1027

Saskia, A., Nurmalia, L., & Wahyulestari, M. R. D. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Media Pembelajaran Audiovisual pada Pembelajaran IPS Kelas IV-B MIS Al-Hidayah. SEMNASFIP. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/article/view/23512

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19–19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821

Wulandari, N. S., Sekarsari, A. D., Mulyati, D., & Ramadhani, A. P. (2023). Media Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kreatif dan Inovatif. Cahya Ghani Recovery.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v31i1.4494

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.