MANAJEMEN GURU KORDINATOR PENDIDIKAN SKI DALAM MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS DAN DISIPLIN DI PONDOK MODERN

Muhammad Mifta Farid, Imam Fauji

Abstract


This research study aims to analyze the management of the Islamic Cultural History (SKI) coordinator teacher in forming religious character and discipline of students at the eLKISI Modern Islamic Boarding School. The background of this study is the challenge of character education in Indonesia, where many young generations experience a decline in religious and discipline values due to the influence of juvenile delinquency. Using a descriptive qualitative method, this study highlights the implementation of four POAC management functions: planning, organizing, implementing, and supervising. Planning is done by preparing a Learning Implementation Plan (RPP) that integrates religious and discipline values. Organizing involves dividing tasks between teachers and coordinators to ensure effective implementation. Learning methods such as lectures, discussions, and projects based on historical values are applied contextually to instill student character. Supervision through routine evaluations ensures the success of learning. The results of the study indicate that the structured management of the education coordinator teacher is able to improve the formation of religious and disciplined character, despite challenges such as differences in student understanding and time constraints.

Full Text:

PDF

References


Abubakar, R. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. In Antasari Press (Cetakan Pe). SUKA- Press UIN Sunan Kalijaga Jl. https://idr.uin-antasari.ac.id/10670/1/Pengantar Metodologi Penelitian.pdf

Ahmad, A., Handrianto, B., & Alim, A. (2022). Pemikiran pendidikan Adian Husaini dan panduan penyusunan kurikulum beradab untuk tingkat SMP. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 305. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v11i3.7550

Al-Maraghi, A. M., Sitanggal, K. A. U., Aly, H. N., & Abubakar, B. (1974). Terjemah Tafsir Al-Maragi (1993rd ed.). Toha Putra.

Al-Qattan, Manna`Khalil, & AS, M. (1992). Studi ilmu-ilmu qur`an / oleh Manna Khalil Al-Qattan ; diterjemahkan oleh Mudzakir As (Cet. 1). Bogor: Litera Antar Nusa.

Al Ghani, Y. I., Susanto, H., & Ikhwan, A. (2023). Pendidikan Agama Islam Problematika dan Tantangan. In A. Ikhwan (Ed.), Katalog Buku STAI Muhammadiyah Tulungagung (Cet 1). Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Tulungagung.

Azizah, L., Mujiburrohman, Praptiningsih, & Fatimah, M. (2023). Peran Guru Sejarah Kebudayaan Islam Dalam Upaya Pembentukan Karakter Terhadap SIswa. Al ’Ulum ; Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 37–49. https://doi.org/https://doi.org/10.54090/alulum.130

Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511

Damanhuri, & Sumaryati. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Mata Kuliah Sejarah Peradaban Islam Melalui Metode Pembelajaran Mind Mapping pada Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini (PIAUD) STAI Darussalam Lampung. Jurnal Azzahra, Vol.1 No.

Firdausia, S., Setiawan, I. P., & Maulidnawati, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Interaktif (Explicit Instruction) Terhadap Karakter Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Murid. ALENA : Journal of Elementary Education, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.59638/jee.v1i1.8

Goli, N. H., & Achadi, M. W. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (Ski) Pada Kelas 10 Di Ma 1 Yogyakarta. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 3(3), 2503–3506.

Gustiansyah, K., Sholihah, N. M., & Sobri, W. (2021). Pentingnya Penyusunan RPP untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Belajar Mengajar di Kelas. Idarotuna : Journal of Administrative Science, 1(2), 81–94. https://doi.org/10.54471/idarotuna.v1i2.10

Hakim, S. (2023). Kontribusi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Tsanawiyah Terhadap Pembentukan Moral Dan Intelektual Siswa. Jurnal Pendidikan Mandala, 8(1), 171–181. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.58258/jupe.v8i1.4859

Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita, 22(1). https://doi.org/:10.15294/paramita.v22i1.1875

Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Buku Ilmu Pendidikan Konsep, Teori, dan Aplikasinya (C. Wijaya & Amiruddin (eds.); Cet 1). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.

Istikomah, I. (2018). Integration of Schools and Madrassa into Pesantren in Indonesia. 125(Icigr 2017), 141–143.

Kaminah, L. I., Nafidz, A. H., & Arifuqin, M. A. (2024). Analisis Model Dan Langkah-Langkah Penyusunan Kalender Akademik Pada Lembaga Pendidikan Ma Ibadurrahman Anwarul Huda. 8(6), 886–887.

Kartika, W. C., & Fauji, I. (2024). Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam untuk Menanamkan Kecerdasan Spiritual Dalam Mematuhi Peraturan Sekolah. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 24(1), 408–414. https://doi.org/10.33087/jiubj.v24i1.4280

Kemdikbud. (2019). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter Tingkat Sekolah Dasar dan Sekolah Menengah Pertama. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia, 8. https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/?wpdmpro=buku-konsep-dan-pedoman-ppk

Kochhar, S. K., Purwanta, H., & Hardiwati, Y. (2008). Pembelajaran sejarah (A. A. Nusantara (ed.); Cet. 2). Pustaka Kartini.

Kuntoro, A. T. (2019). Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Kependidikan, 11(2), 159. https://doi.org/10.30821/hijri.v11i2.13072

M. H. Masyithoh. (2020). Manajemen Mutu Pendidikan Perspektif QS. Ar-Ra’du Ayat 11 dan Implementasinya Dalam Pengelolaan Madrasah. Jurnal Jumpa, 1(1), 37–50.

Magdalena, I., Mulyani, F., Fitriyani, N., & Delvia, A. H. (2020). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar Di Sd Negeri Bencongan 1. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 87–98. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa/article/view/818

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif. Penerbit Universitas Indonesia (UI -Press).

Millah, A. S., Apriyani, Arobiah, D., Febriani, E. S., & Ramdhani, E. (2023). Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140–153.

Mirawati, I. (2021). Pemanfaatan Teori Komunikasi Persuasif Pada Penelitian E-Commerce di Era Digital. Medium, 9(1), 58–80. https://doi.org/10.25299/medium.2021.vol9(1).7443

Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (Cet ke 38). PT Remaja Rosdakarya.

Muhith, A. (2017). Dasar-dasar manajemen mutu terpadu dalam pendidikan. Samudra Biru.

Pawero, A. M. D. (2021). Arah Baru Perencanaan Pendidikan dan Implikasinya Terhadap Kebijakan Pendidikan. DIRASAH, 4(1).

Prof. Dr. H. Abdul malik Abdul Karim Amrullah. (1990). Tafsir Al-Azhar Juz 10. In Pustaka Nasional PTE LTD Singapura (Vol. 53, Issue 9).

Putry, R. (2019). Nilai pendidikan karakter anak di sekolah perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 04(01), 39–54. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/equality.v4i1.4480

Radjita Dwi Pesona. (n.d.). Strategi Pembelajaran Bervariasi Dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih. Jurnal Pengebdi Masyarakat. https://pkm.stit-ru.ac.id/index.php/khidmah/article/download/7/6

Robi Aroka, Desman, Asnawir, Ahmad Sabri, H. (2022). Pendelegasian Tugas dan Wewenang dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4, 1349–1358.

Rohman, A. (2017). DASAR-DASAR MANAJEMEN (Cetakan I). Inteligensia Media.

Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18

Saldana, J. (2017). The Coding Manual for Qualitative Researchers. In J. Seamen (Ed.), Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal (Second Edi, Vol. 12, Issue 2). SAGE Publications Inc. https://doi.org/10.1108/qrom-08-2016-1408

Selviana, A., Nababan, S. A., Sumantri, P., Nugraha, M. A., Azis, A., & Darma, A. (2022). Peran Guru Sejarah dalam Mengatasi Krisis Moral Siswa Melalui Pembelajaran Sejarah dengan Pendidikan Karakter di Madrasah Aliyah Tahfizhil Quran. 108–113. https://doi.org/https://doi.org/10.57251/hij.v2i3.1020

Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian (Ayup (ed.); Cetakan 1). Literasi Media Publishing. info:jGF7Wz2n5JkJ:scholar.google.com

Sugiyono. (2020). Cara Mudah Menyusun Skripsi, Tesis dan Disertasi (A. Nuryanto (ed.); Cet. 2). Alfabeta.

Susanto, D., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal QOSIM : Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 53–61. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60

Taufiqurokhman, Satispi, E., Murod, M., & Samudera, A. A. (2023). Kebijakan Pemerintah Memajukan Kualitas Sumber Daya Manusia Unggul. XX(2), 189–206.

Utami, N., Aditia, M. Y., & Asiyah, B. N. (2023). Penerapan Manajemen POAC ( Planning , Organizing , Actuating Dan Controlling ) Pada Usaha Dawet Semar Di Kabupaten Blitar. 2(2), 36–48. https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/jekombis/article/view/1522/1506

Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1), 2896–2910.

Wibowo, A. (2017). Pendidikan karakter : strategi membangun karakter bangsa berperadaban (Cet. 2). Pustaka Pelajar.

Widiana, M. E., & Ec, M. (2020). Pengantar Manajemen.

Wisada, I. K. S., Wijaya, I. K. A., & Pratiwi, L. P. K. (2022). Artikel Kasus Kenakalan Remaja Dan Narkotika Di Indonesia Mengatasi Pergaulan Bebas dan Narkotika bagi Generasi Muda. Prosiding Webinar Nasional Pekan Ilmiah Pelajar.

Zakariya, D. M. (2018). Sejarah Peradaban Islam Prakenabian Hingga Islam di Indonesia (Cetakan Pe). CV. Intrans Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v31i1.4454

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.