EFEKTIVITAS PROGRAM PENDIDIKAN MAGANG DALAM MENGEMBANGKAN KOMPETENSI MAHASISWA BERDASARKAN CAPAIAN PROFIL LULUSAN FAKULTAS TARBIYAH UNIVERSITAS TAZKIA

Suci Hermalia Utami, Asnan Purba

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of the internship program in developing student competencies based on the achievement of the profile of graduates of the Faculty of Tarbiyah, Tazkia University. The internship program is a means of experiential learning that supports students in applying knowledge directly in the world of education. This research uses a descriptive quantitative approach with data collection techniques through questionnaires. Data analysis was carried out by testing validity, reliability, classical assumptions, simple linear regression, coefficient of determination, and t test. The results showed that the internship program had a significant effect on student competence. The significance value of 0.000 <0.05 indicates a significant relationship between the internship program and student competence. The coefficient of determination (R Square) of 0.848 means that 84.8% of variations in student competence can be explained by the internship program. Thus, the internship program is considered effective in developing student competencies, especially in pedagogical, professional, personality, and social aspects. This program can be an important strategy in supporting graduate learning outcomes in accordance with national standards of higher education.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, K., Jannah;, Misbahul Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, Masita, Ardiawan, K. N., & Sari, M. E. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. In Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Abidin, Z., & Purnamasari, M. (2023). Peran Kompetensi Sosial Guru Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa (Sebuah Keharusan Yang Tak Bisa Ditawar). Research and Development Journal of Education, 9(1), 513. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.16900

Akbar, A. (2021). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 27.

Bastaman, K., Nawawi, A., & Taharudin, T. (2020). Efektivitas Program Desa Migran Produktif (DESMIGRATIF) Pada Dinas Tenaga Kerja dan Transmigrasi Kabupaten Subang. The World of Public Administration Journal, 2(2), 169–191.

Boka, L. K., Mbuik, H. B., Tanggur, F. S., & Nahak, K. E. N. (2024). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPAS Kelas V SDK St. Yoseph 4 Naikoten Kupang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 673–685. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.562

Fakultas Tarbiyah, P. P. I. (2024). Buku Pedoman Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) (ke-4). Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Tazkia.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 25 (9th ed.). Universitas Diponegoro.

Gymnastiar, P., & Hadi, S. (2024). Efektivitas Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Pengetahuan tentang Kebudayaan Lokal Belitung berdasarkan Kurikulum Merdeka (Studi Eksperimen pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV di SDN 17 Tanjungpandan Belitung). Jurnal Sosial Tarbiyah Budaya, 1(1), 79–106.

Hariguna, T., & Wahyuningsih, T. (2020). Perancangan Ajri Learning Journal Center Menggunakan Tools Invision Untuk Mewujudkan Creative Innovation Soft Skill. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal (ABDI Jurnal ), 1(1).

Hartini, Rahmawati, R., & Asmin, E. A. (2021). Motivasi, Komitmen Organisasi, Kompetensi dan Dampaknya Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Manajemen, 12(1), 52.

Haswindy, S. (2020). Peningkatan Kompetensi Profesional Dan Pedagogik Guru Sma Di Provinsi Jambi. Jurnal Khazanah Intelektual, 2(2), 202–218. https://doi.org/10.37250/newkiki.v2i2.25

Hasyim, N. M. (2023). Peningkatan Kompetensi Mahasiswa: Efektivitas Program Magang Profesi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam. Jurnal Manajemen Dakwah, 9(2). https://jurnal.amikwidyaloka.ac.id/index.php/jstekwid

Indrawan, I. (2020). Guru Sebagai Agen Perubahan. Lakeisha.

Ingtyas, F. T. (2020). Model Microteaching Berorientasi Kecerdasan Emotional.

Janna, N. M., & Herianto. (2021). Artikel Statistik yang Benar. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI), 18210047, 1–12.

Julianto, B., & Carnarez, T. Y. A. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Organisasi Professional: Kepemimpinan, Komunikasi Efektif, Kinerja, Dan Efektivitas Organisasi (Suatu Kajian Studi Literature Review Ilmu Manajemen Terapan). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(5), 676–691. https://doi.org/10.31933/jimt.v2i5.592

Lutfia, D. D., & Rahadi, D. R. (2020). Analisis Internship Bagi Peningkatan Kompetensi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 8(3), 199–204. https://doi.org/10.37641/jimkes.v8i3.340

Mahayu, P., Budiwibowo, S., & Sulistyowati, N. W. (2020). Efektivitas Program Magang Kependidikan. In Fipa: Forum Ilmiah Pendidikan Akuntansi, 7(2), 207–215.

Mefia, W. A., Zahra, M., Afifah, N., & Siregar, D. Y. (2024). Pengembangan Kompetensi Mahasiswa Melalui Efektivitas Program Magang Kependidikan. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(3), 182–188. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v2i1.48

Salinan Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2020 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi, (2020).

Octavianingrum, D. (2020). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Dalam Kegiatan Magang Kependidikan Bagi Mahasiswa Calon Guru. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2).

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, (2003). https://www.regulasip.id/book/1393/read

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Pub. L. No. 14, Sekretariat Negara 60 (2005). https://www.mendeley.com/catalogue/967a4fd8-5ba2-3bc1-bf5d-84fb1f2e7929/?utm_source=desktop&utm_medium=1.19.5&utm_campaign=open_catalog&userDocumentId=%7B334deaef-d5ed-446c-8919-ef7139da21ab%7D

Purba, A., & Maulana, A. D. (2023). The Evaluation of Field Teaching Practice Using Kirkpatrick’s Model. Foundasia, 14(1), 27–41. https://doi.org/10.21831/foundasia.v14i1.57790

Rahman, A. C., Amaniyah, F., & Zakaria, O. I. (2024). Efektivitas Program Literasi Keluarga Dalam Meningkatkan Minat Baca Anak. Jurnal Multidisipli Ilmu Akademik, 1(4), 38–45.

Saputra, E., & Jalinus, N. (2020). Analisis Perspektif Pelaksanaan Magang dan Peluang Kerja dalam Menilai Kesiapan Kerja Siswa. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 20(3), 107–114. https://journals.sfu.ca/cjhe/index.php/cjhe/article/view/186196

Siregar, A. P. A., Qoyyimah, N. D., Surayya, A., Nasution, S. Y. N. F., & Siregar, Y. D. (2024). Pengaruh Magang Pendidikan Terhadap Pengembangan Kompetensi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(1), 81–89. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i1.567

To, W. M., & Lung, J. W. (2020). Factors Influencing Internship Satisfaction Among Chinese Students. Education + Training, 62(5), 534–558. https://doi.org/10.1108/ET-01-2020-0023

Vîşcu, L.-I., Cădariu, I.-E., & Watkins, C. E. (2023). Pedagogical competencies. Competency Based Training for Clinical Supervisors. Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-443-19254-8.00012-9.

Yusuf Alwy, M., Herman, H, T., Abraham, A., & Rukmana, H. (2024). Analisis Regresi Linier Sederhana dan Berganda Beserta Penerapannya. Journal on Education, 06(02), 13331–13344.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v31i1.4421

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.