PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DAN SELF ESTEEM DITINJAU DARI KEMAMPUAN AWAL MATEMATIKA PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI KOTA BIMA

Khusnul Syuhada, Suyono Suyono, Eti Dwi Wiraningsih

Abstract


The purpose of this quantitative study is to see the effect of the PBL model on the ability to understand concepts and self-esteem based on the students' initial mathematical abilities. The design of this research is a quasi-experimental with a population of all junior high school students in the Raba sub-district of Bima City for the 2020/2021 academic year. The research subjects were randomly selected, namely students from class VIII-A of SMP 05 Bima and VIII-A of SMP 06 Bima as the experimental class, while class VIII-D of SMP 05 Bima and VIII-C of SMP 06 Bima were the control class. The data collection technique used a test instrument to measure the ability to understand mathematical concepts and a questionnaire to measure students' self-esteem. Data analysis used descriptive statistics in the form of two-way ANOVA and t-test. The average value of students' conceptual understanding skills in the experimental class is 62.00 and the control class is 59.25. Based on data interpretation and t-test analysis with a significance level (α) = 0.05, the value of sig = 0.032 so that sig < . With the results obtained, it is informed that there is an effect of the PBL learning model on the ability to understand mathematical concepts of eighth grade students of SMP in Raba sub-district, Bima City.

Full Text:

PDF

References


Aunurrahman. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Depdiknas. 2006. Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: BSNP.

Firmansyah, Muhammad Arie. (2017). “Peran Kemampuan Awal Matematika dan Belief Matematika Terhadap Hasil Belajar.” Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 55-68.

Hamruni. (2012). Strategi Pembelajaran. Yogakarta: Insan Madani.

Hevriansyah, Prana. dan Priarti Megawanti. (2016). “Pengaruh Kemampuan Awal Terhadap Hasil Belajar Matematika.” Jurnal Kajian Pendidikan Matematika (JKPM), 2(1), 37-44

Legeron, P. (1987). Self esteem. Soins. Psychiatrie, 13(79), 25-31.

Munahefi, Kartono, dan Sugianto. (2015). “Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa Kelas X Pada Pembelajaran Berbasis Masalah.” Jurnal Pendidikan Matematika UJMER, 4(2), 66-75.

Naga, Dali S. (2012). Teori Skor pada Pengukuran Mental. Jakarta: PT. Nagarani Citrayasa.

Refnadi, R. (2018). Konsep self-esteem serta implikasinya pada siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4 (1), 16.

https://doi.org/10.29210/120182133

Ruseffendi,E.T (2006). Pengantar kepada Membantu Guru Mengem-bangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Rusman. 2010. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamesia Grup.

Sariningsih Ratna, Purwasih Ratni. 2017. Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, Volume 1, Nomor 1, Hal. 163. Maret 2017.

Seruni. (2018). “Pengaruh Model Pembelajaran Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah.” Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 4(1), 35-42.

Setyorini U., Sukiswo S. E., Subali B. (2011). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. ISSN: 1693-1246.

Siregar, Syofian. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rine

Subekti F. E., Jazuli Ahmad. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemandirian Belajar Mahasiswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, Volume 4, Nomor 1.

Trianto. 2007. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Verdianingsih, E. (2018). Self esteem dalam pembelajaran matematika. Jurnal EDUSCOPE.

Wardani E P, Yunarti T. 2015. Meningkatkan Self-Esteem dan Prestasi Belajar Matematika Siswa melalui Pembelajaran Berbasis masalah. Seminar nasional matematika dan pendidikan matematika UNY 2015.

Zulkarnain, Ihwan dan Hadi Budiman. (2019). “Pengaruh Pemahaman Konsep Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika”. Research and Development Journal of Education, 6(1), 18-27.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v29i1.1272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.