THE INFLUENCE OF INFORMATION SERVICES TO IMPROVE THE EMOTIONAL INTELLIGENCE OF CLASS X STUDENTS AT TAMANSISWA VOCATIONAL SCHOOL MEDAN

Muhammad Siddiq Habibullah, Tetty Muharni

Abstract


This research aims to determine the effect of Information Services to Increase the Emotional Intelligence of Class X Students at SMK Tamansiswa Medan for the 2023/2024 Academic Year." This type of research uses quantitative experimental methods, namely one group pretest and posttest design. The subject of this research is class n-k = 23-1= 22 then from the t table we get t = 2.074. Thus tcount>ttable on emotional intelligence is 0.000 <0.05 so that Ho is rejected and Ha is accepted. "It can be concluded that there is an influence of Information Services to Increase the Emotional Intelligence of Class X Students at SMK Tamansiswa Medan.


Full Text:

PDF

References


Afero, B., & Adman, A. (2016). Peran Kecerdasan Emosional Sebagai Faktor Yang Mempengaruhi Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 215. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3390

Andika, K., Suparno, & Saptono, A. (2016). Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Dan Kecerdasan Emosional Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri 89 Jakarta. Econosains Jurnal Online Ekonomi Dan Pendidikan, 14(1). https://doi.org/10.21009/econosains.0141.08

Ernawati, I. (2019). Pengaruh Layanan Informasi Dan Bimbingan Pribadi Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas Xii Ma Cokroaminoto Wanadadi Banjarnegara Tahun Ajaran 2014/2015. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31316/g.couns.v1i1.40

Handayani, D., & Septhiani, S. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional Aspek Kesadaran Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1352–1358.

Hayati, R. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Cerdas Format Klasikal ( Pkc-Ka ) Dalam Layanan Informasi. Jurnal Pendidkan Dan Konseling, 9(1), 89–101.

Imron, I. (2019). Analisa Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode Kuantitatif Pada CV. Meubele Berkah Tangerang. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 5(1), 19–28. https://doi.org/10.31294/ijse.v5i1.5861

Mahosadhi, P. N. S., Suarni, N. K., & Dharsana, I. K. (2021). pengembangan Instrumen Pengukuran Karakter self-Responsibility pada Para Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Indonesia, 6(1), 41–49.

Moshinsky, M. (1959). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Murni, D. (2016). Kecerdasan Emosional Menurut Perspektif Al-Quran. Jurnal Syahadah, V(1). https://adoc.pub/kecerdasan-emosional-menurut-perspektif-al-quran.html

Mutia, A. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi Di Kota Padang. Jurnal Akuntansi, 3(1), 1–18. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/akt/article/view/1609

Safari, M., & R, A. H. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Pada Siswa Smp Inshafuddin Berdasarkan Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak (JIPA), IV(6).

Saputra, A., Endang, B., & Lestari, S. (n.d.). PENGARUH LAYANAN INFORMASI PEMAHAMAN DIRI TERHADAP KECERDASAN EMOSIONAL PADA SISWA KELAS XI SMA.

Susilo, S. (2018). Meningkatkan Kecerdasan Emosional melalui Layanan Penguasaan Konten pada Siswa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 1(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v1i1.2485

Goleman, D. (2013). Focus: The Hidden Driver of Excellence. Harper.

Goleman, D., Boyatzis, R. E., & McKee, A. (2002). The New Leaders: Transforming the Art of Leadership into the Science of Results. Little, Brown and Company.

________. (2011). Leadership: The Power of Emotional Intelligence. More Than Sound.

________. (2013). Focus: The Hidden Driver of Excellence. Harper.

Slamet, S. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Penerbit Andi.

Afero, B., & Adman, A. (2016). Peran Kecerdasan Emosional Sebagai Faktor Yang Mempengaruhi Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 215. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3390

Andika, K., Suparno, & Saptono, A. (2016). Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Dan Kecerdasan Emosional Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri 89 Jakarta. Econosains Jurnal Online Ekonomi Dan Pendidikan, 14(1). https://doi.org/10.21009/econosains.0141.08

Ernawati, I. (2019). Pengaruh Layanan Informasi Dan Bimbingan Pribadi Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas Xii Ma Cokroaminoto Wanadadi Banjarnegara Tahun Ajaran 2014/2015. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31316/g.couns.v1i1.40

Handayani, D., & Septhiani, S. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional Aspek Kesadaran Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1352–1358.

Hayati, R. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Cerdas Format Klasikal ( Pkc-Ka ) Dalam Layanan Informasi. Jurnal Pendidkan Dan Konseling, 9(1), 89–101.

Imron, I. (2019). Analisa Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode Kuantitatif Pada CV. Meubele Berkah Tangerang. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 5(1), 19–28. https://doi.org/10.31294/ijse.v5i1.5861

Mahosadhi, P. N. S., Suarni, N. K., & Dharsana, I. K. (2021). pengembangan Instrumen Pengukuran Karakter self-Responsibility pada Para Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Indonesia, 6(1), 41–49.

Moshinsky, M. (1959). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Murni, D. (2016). Kecerdasan Emosional Menurut Perspektif Al-Quran. Jurnal Syahadah, V(1). https://adoc.pub/kecerdasan-emosional-menurut-perspektif-al-quran.html

Mutia, A. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi Di Kota Padang. Jurnal Akuntansi, 3(1), 1–18. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/akt/article/view/1609

Safari, M., & R, A. H. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Pada Siswa Smp Inshafuddin Berdasarkan Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak (JIPA), IV(6).

Saputra, A., Endang, B., & Lestari, S. (n.d.). PENGARUH LAYANAN INFORMASI PEMAHAMAN DIRI TERHADAP KECERDASAN EMOSIONAL PADA SISWA KELAS XI SMA.

Susilo, S. (2018). Meningkatkan Kecerdasan Emosional melalui Layanan Penguasaan Konten pada Siswa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 1(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v1i1.2485

Goleman, D. (2013). Focus: The Hidden Driver of Excellence. Harper.

Goleman, D., Boyatzis, R. E., & McKee, A. (2002). The New Leaders: Transforming the Art of Leadership into the Science of Results. Little, Brown and Company.

________. (2011). Leadership: The Power of Emotional Intelligence. More Than Sound.

________. (2013). Focus: The Hidden Driver of Excellence. Harper.

Slamet, S. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Penerbit Andi.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/brightvision.v3i2.3332

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING

 

 

Creative Commons License


Bright Vision by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/brightvision.