OPTIMIZATION OF FACILITIES AND INFRASTRUCTURE MANAGEMENT IN IMPROVING THE QUALITY OF LEARNING

Nurafni Siregar, Aziza S

Abstract


Infrastructure is a standard of education considered and provided by every educational institution, because of complete facilities and infrastructure are a support for the learning process in an educational institution. Therefore, every educational institution must have feasible and useful in order to support the learning process. Effective learning is supported by complete facilities and infrastructure. Every school community should maintain and maintain existing facilities and infrastructure and also optimize the management to create durable school facilities and well maintained. The well service of these facilities and infrastructure is benefit to the school community, especially students in their learning. The main purpose of managing school facilities and infrastructure is to provide good and professional services in creating the effective and conducive school environment.


Full Text:

PDF

References


Ananda, Rusydi & Oda Kinata Banurea. (2017). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Medan:CV Widya Puspita

Darmastuti, Hajeng & Karwanto. (2014). Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pada Jurusan Teknik Komputer dan Informatika di SMKN 2 Surabaya. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, Vol.3 No.3, Januari.

Ellong, Tubagus Djaber Abeng. Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Iqra. Volume 11 Nomor 1 Fakultas Tarbiyah IAIN Manado.

Kompri. (2015). Manajemen Pendidikan-2. Bandung:Alfabeta.

Kurniawan. (2017). Nurhafit. Pengaruh Standart Sarana dan Prasarana Terhadap Efektifitas Pembelajarandi TK Al-Firdaus. Jurnal Warna: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia dini. September. Vol 02. No. 02.

Kurniawati, Putri Isnaeni & Suminto A. Sayuti. (2013). Manajemen Sarana dan Prasarana di SMKN 1 Kasihan Bantul. Jurnal Akutabilitas Manajemen Pendidikan Volume 1, Nomor 1

Matin. Dan Nurhatti Fuad. (2016). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Megasari, Rika. (2014). Peningkatan Pengelolaan Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di SMPN 5 Bukit Tinggi. Vol 2 Nomor 1 Juni Jurnal Administrasi Pendidikan.

Memorata, Andelson & Djoko Susanto. Peningkatan Kualitas Pembelajaran dan Hasil Belajar Merakit Personal Komputer Menggunakan SDM. Artikel

Mirzaqon T, Abdi & Budi Purwoko. Artikel Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Expressive Writing.

Nasruddin & Mayadi, Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan Dalam Pembelejaran di SD. ISSN 1907-4034.

Nurbaiti. (2015). Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah. Manajer Pendidikan, Volume 9, Nomor 4.

Prastyawan. (2016). Manajemen Sarana dan Prasarana. Al-Hikmah jurnal keislaman Volume 6 Nomor 1 Maret.

Rahayu, Suri Margi & Sutama. 2015. Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Varia Pendidikan, Vol. 27 No. 2 Desember.

Safingudin, Ahmad. (2020). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan di MTs Negeri Triwarno Kutowinangun Kebumen. Jurnal Cakrawala: Studi Manajemen Pendidikan Islam dan Studi Sosial P-ISSN: 2580- 9385, E-ISSN: 2581- 0197 Vol.4 No.1.

Sairi, Asril, & M. Safrijal. (2008). Pengaruh Mutu Layanan Sarana dan Prasarana Terhadap Kepuasan Siswa. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan. Volume 3, No. 1, Januari-Juni.

Sari, Milya. Penelitian Kepustakaan (Library Reseacrh) dalam Penelitian Pendidikan IPA. ISSN 2715-470

Setiawati, Ayu Yulia. Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di MAN 1 Yogyakarta. Artikel.

Sinta, Ike Melaya. (2019). Manajemen Sarana dan Prasarana. Jurnal Isema. Vol 4. Nomor 1, Juni.

Yulius, Mellky. (2020). Strategi Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Manajemen Sarana dan Prasarana Pada SMK Negeri 1 Singkawang. Khazana Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan. Volume XIII. Nomor 2, Maret.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v28i1.905

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.