MANAJEMEN KEPALA MADRASAH DALAM MENGATASI PROBLEMATIKA GURU MADRASAH DI KEPULAUAN TERPENCIL

Eka Nurhayati, Anita Puji Astutik

Abstract


This research describes the management of madrasah principals in overcoming teacher problems or problems in one of the madrasahs located on one of the remote islands in the Sapeken sub-district, Sumenep Regency. Some of the roles of madrasah heads are to improve teacher qualifications by helping find ways for alumni to continue to higher education. Another role of the school principal is that the principal helps manage School Operational Assistance funds for charitable efforts so that teacher welfare remains guaranteed. Apart from that, as a school manager and administrator, the principal provides online-based training so that it remains accessible to teachers. This research is a type of case study research or field research using a qualitative approach. This research data was collected through several stages including observation, interviews and documentation. This research aims to collect and describe data and then critically analyze the problematic problems of madrasa teachers in remote islands to find solutions to research problems.

Full Text:

PDF

References


A. & N. U. Ahmadi, Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.

A. Hermawan, Pengembangan Kompetensi Guru di Daerah Terpencil: Pendekatan dan Metode. Malang: Universitas Negeri Malang Press, 2019.

A. priyanto N. Anita Puji Astutik, “School Development Plan For Tahfidzul Qur’an Program Based on Information Technology”.

A. Y. Pratiwi and R. Mulyono, “‘Implementasi Pola Poac Dalam Manajemen Laboratorium Di Sma Kesatuan Bangsa,’” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 9, 2023, doi: doi: 10.36989/didaktik.v9i1.723.

and B. N. A. N. Utami, M. Y. Aditia, “‘Penerapan Manajemen POAC ( Planning , Organizing , Actuating Dan Controlling ) Pada Usaha Dawet Semar Di Kabupaten Blitar,’” vol. 2, no, 2023.

B. K. Daniel and T. Harland, “‘Higher Education Research Methodology,’ High. Educ. Res. Methodol.,” no. doi: 10.4324/9781315149783., 2017.

B. M. M. Baharuddin Sulton, “Problematika Guru Di Sekolah,” Penelit. dan Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 1, 2022, [Online]. Available: ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/nusra

D. A. Maulana, Pendidikan di Daerah Terpencil: Tantangan dan Solusi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press., 2020.

D. Muhammad, “‘Implementasi Fungsi Actuating (Penggerakan/ Pelaksanaan) dalam Manajemen Program Bahasa Arab di MI Manarul Islam Malang,’” Mahira, vol. 2, no, 2022, doi: doi: 10.55380/mahira.v2i1.194.

F. B. Anita Puji Astutik, “The Managerial Role of School Principals in Improving Quality in Islamic Education Institutions,” 2023.

F. Ihsan, Dasar-dasar Kependidikan Komponen MKDK. Jakart: Rineka Cipta, 2003.

F. Rahman, Teknologi Pendidikan untuk Daerah Terpencil. Jakarta: Gramedia, 2020.

F. Saputra and H. Ali, “‘Penerapan Manajemen Poac: Pemulihan Ekonomi Serta Ketahanan Nasional Pada Masa Pandemi Covid-19 (Literature Review Manajemen Poac),’ .,” J. Ilmu Manaj. Ter., vol. 3, no, 2022.

H. Prasetyo, Pendidikan Madrasah di Wilayah Terpencil. Jakarta: Rajawali Press, 2019.

M. Hakim, Kesejahteraan Guru di Indonesia: Studi Kasus di Wilayah 3T. Bandung: Alfabeta, 2019.

M. Hidayatullah, Keterbatasan Akses Pendidikan di Daerah Terpencil. Jakarta: Pustaka Karya, 2018.

M. Syamsudin, Pendidikan Madrasah di Indonesia: Tantangan dan Peluang. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.

M. Yasin, “‘Pelaksanaan Manajemen Kurikulum Pesantren Dalam Membentuk Karakter Mandiri Santri,’” DIAJAR J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 1, no. 1, pp. 72–79,, doi: doi: 10.54259/diajar.v1i1.192.

Muhammad Kosim, Pendidikan Guru Agama di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Nusantara, 2012.

Mujamil Qomar, Menggagas Pendidikan Islam. Bandung: Rosda, 2014.

Mujamil Qomar, Menggagas Pendidikan Islam. Bandung: Rosda, 2014.

Mulyawan, “Problematika Guru Pendidikan Agama Islam Di Madrasah,” J. Komun. dan Pendidik. Islam, vol. 9, no. 1, 2020.

Munardji, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Bina Ilmu, 2004.

Musfiqon, Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pedidikan. Jakarta: Prestasi pusaka Publisher, 2014.

Pasal 1 Ayat 1 Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 Tentang Guru.

S. Arikunto, Pendidikan di Daerah Terpencil: Kondisi dan Solusi. Jakarta: Rineka Cipta, 2018.

S. Sukma Ayu and Z. M. Nawawi, “‘Penerapan Planning, Organizing, Actuating, And Controlling (POAC) Dalam Manajemen Bisnis Islam,’ Bisnis dan Manaj.,” vol. 3, no, 2024.

S. Wulandari, Kesejahteraan Guru di Daerah Terpencil. Jakarta: Kencana, 2022.

Son Haji, “Problematika Sumber Daya Manusia (Sdm) Di Sekolah Dasar Yang Terletak Di Daerah Terpencil,” In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, Palembang, 2019, p. 868.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. 2013.

U. Hasanah, Guru dan Tantangan Pendidikan di Wilayah 3T. Surabaya: UIN Press, 2020.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005.

Yosep Aspat, “Expert Teacher (Membedah Syarat-syarat untuk menjadi Guru Ahli),” J. Pendidik. dan Pembelajaran Dasar, vol. Vol 3 Nomo, 2016, [Online]. Available: http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/%0Aterampil/article/download/1328/1055




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v31i2.4091

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.