PENGGUNAAN MEDIA QUIET BOOK ARABIC UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENULIS SISWA MADRASAH
Abstract
This research is based on the existence of problems in learning Arabic writing skills in class VI MIN 7 Aceh Timur. The problem is the lack of courage for class VI students to express ideas, ideas and thoughts into Arabic writing correctly. This is due to the lack of media use in learning Arabic. This research is a classroom action research that aims to describe the improvement of student learning outcomes through Arabic quiet book media in learning Arabic in class VI MIN 7 Aceh Timur. This research was conducted in two cycles with two meetings. The data collection method used is through learning outcomes tests. Furthermore, data analysis through individual test results and learning completeness results. The subjects in this study were class VI MIN 7 Aceh Timur students in the even semester of 2022-2023, totaling 24 people (12 boys and 12 girls). The results showed that in the first cycle it was 53.33% and in the second cycle it increased to 84.37%. From the comparison of the cycle, there was an increase of 31.04%. So, it can be concluded that the use of quiet book Arabic media in learning Arabic can improve student learning outcomes.
Full Text:
PDFReferences
Akzam, I., Supriady, H., & Alfitri, A. (2021). “Improve Arabic Language and Islamic Skills with BISA System to Arab Village” Linguistics and Culture Review, 5(1), 624-632. http://www.lingcure.org/index.php/journal/article/view/1447.
Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Assingkily, M. S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Meneliti dan Membenahi Pendidikan dari Kelas. Medan: CV. Pusdikra Mitra Jaya.
Azzuhri, M. (2009). “Metode dan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet di Era Teknologi Informasi” INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 14(3), 348-445. http://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/insania/article/view/360.
Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). “Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV” Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233-242. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/article/view/6295.
Danaswari, R. W., Roviati, E., & Kartimi, K. (2013). “Pengembangan Bahan Ajar dalam Bentuk Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 9 Cirebon pada Pokok Bahasan Ekosistem” Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 2(2), 93-110. https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/sceducatia/article/view/477.
Dewi, Y. A. S. (2017). “Korelasi Efektivitas Komunikasi dan Latar Belakang Etnis/Suku Orangtua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak di Raudhatul Athfal Kabupaten Pasuruan” SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 3(1). http://www.jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/seling/article/view/202.
Fathurrohman, M. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Febriyandani, R. (2021). “Pengembangan Media Komik dalam Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas IV Sekolah Dasar” Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/article/view/37447.
Gumilang, M.R., Wahyudi, W., & Indarini, E. (2019). “Pengembangan Media Komik dengan Model Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika” Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 185-196. https://www.e-journal.ivet.ac.id/index.php/matematika/article/view/860.
Habibah, N. (2016). “Lingkungan Artifisial dalam Pembelajaran Bahasa Arab” Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(2), 173-196. https://core.ac.uk/download/pdf/296425072.pdf.
Hamalik, O. (2003). Psikologi Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Haron, S. C., Ahmed, I. H., Mamat, A., Ahmad, W. R. W., & Rawash, F. M. M. (2016). “Challenges in Learning to Speak Arabic” Journal of Education and Practice, 7(24), 80-85. https://eric.ed.gov/?id=EJ1112863.
Harjanto, H. (2005). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Komsiyah, I. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Teras.
Munawwaroh, E.I. (2021). “Media ‘Audio Visual’ untuk Pembelajaran Kemahiran Menulis (Imla’)” Insyirah: Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Studi Islam, 4(1), 1-10. http://journal2.uad.ac.id/index.php/insyirah/article/download/4182/pdf.
Mustofa, D. (2021). “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab: Kemahiran Al-Kitabah (Arabic Learning Strategy: Writing Skills)” Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 173-191. http://journal.iaiddipolman.ac.id/index.php/loghat/article/view/35.
Nasution, S. (2012). “Metode Konvensional dan Inkonvensional dalam Pembelajaran Bahasa Arab” Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 12(2). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/didaktika/article/view/452.
Ningrum, K. D., Utomo, E., Marini, A., & Setiawan, B. (2022). “Media Komik Elektronik Terintegrasi Augmented Reality dalam Pembelajaran Sistem Peredaran Darah Manusia di Sekolah Dasar” Jurnal Basicedu, 6(1). https://www.researchgate.net/profile/Bramianto-Setiawan/publication/358274890_Media_Komik_Elektronik_Terintegrasi_Augmented_Reality_dalam_Pembelajaran_Sistem_Peredaran_Darah_Manusia_di_Sekolah_Dasar/links/61f9f5fc007fb504472e2c19/Media-Komik-Elektronik-Terintegrasi-Augmented-Reality-dalam-Pembelajaran-Sistem-Peredaran-Darah-Manusia-di-Sekolah-Dasar.pdf.
Nisa, K., & Sujarwo, S. (2020). “Efektivitas Komunikasi Guru Terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini” Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 229-240. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/534.
Purwanto, D. (2013). “Pengembangan Media Komik IPA Terpadu Tema Pencemaran Air Sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa SMP Kelas VI” Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains, 1(1). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/2/article/view/1367.
Putri, A. N. A., & Irwansyah, I. (2021). “Efektivitas Komunikasi dalam Pembelajaran Online” Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Bisnis-JTEKSIS, 3(1), 54-63. http://jurnal.unidha.ac.id/index.php/jteksis/article/view/184.
Sadiman, A. S. (2009). Media Pengajaran: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Sanaky, H. A. H. (2009). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Safiria Insania Press.
Subroto, E. N., Qohar, A., & Dwiyana, D. (2020). “Efektivitas Pemanfaatan Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(2), 135-141. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/13156.
Suminar, D. (2019). “Penerapan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Sosiologi”Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 774-783. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5886.
Uno, H. B. (2011). Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Vadhillah, S., Alimin, A., & Suharmon, S. (2019). “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Batu Mandi Tilatang Kamang” Arabia, 8(1). https://www.researchgate.net/profile/syukra-vadhillah/publication/334192001_problematika_pembelajaran_bahasa_arab_di_madrasah_aliyah_negeri_man_batu_mandi_tilatang_kamang/links/5d1c1db592851cf440602307/problematika-pembelajaran-bahasa-arab-di-madrasah-aliyah-negeri-man-batu-mandi-tilatang-kamang.
Wafda, S. (2017). “Sabun_Qu Studying Arabic Language Based on Quranic Studies Sebagai Sarana dalam Metode Pembelajaran Bahasa Arab pada Taman Pendidikan Al-Qur’an Dusun Depok, Ponorogo” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 3(3), 93-102. http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/115.
Wahab, M. A. (2015). “Pembelajaran Bahasa Arab di Era Postmetode” Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), 59-74. https://www.academia.edu/download/46392154/05_Muhbib_Revisi4.pdf.
Wardani, G. A. K. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.
Wibawa, S. (2012). Bahan Pendidikan dan Latihan Profesi Guru Mata Pelajaran Bahasa Daerah/Jawa. Yogyakarta: FBS UNY.
Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. K. (2015). “Pengembangan Media Komik IPA untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Peserta Didik SMP” Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(1), 24-35. https://journal.uny.ac.id/index.php/jipi/article/view/4529.
Windariyah, D.S. (2018). “Kebertahanan Metode Hafalan dalam Pembelajaran Bahasa Arab” Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 309-324. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/talim/article/view/954.
Zunidar, Z. (2017). “Efektivitas Komunikasi Guru dalam Pembelajaran” Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2), 2-14. http://repository.uinsu.ac.id/3523/1/efektivitas%20komunikasi%20guru%20dalam%20pembelajaran.pdf.
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/brightvision.v3i1.3167
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXING
Bright Vision by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/brightvision.