THE EFFECT OF QUANTUM TEACHING MODEL BASED LITERACY TOWARD STUDENT CRITICAL THINKING SKILL
Abstract
This study is aimed to see the effect of quantum teaching model based on literacy toward student’s ability in critical thinking focused on flat side building in SMP Plus Darul Ilmi Murni. The method of this study is quantitative research by using quasi experimental research. The total number of sample is 19 students for each classes, they are experimental and control class. Based on the data and analysis, it shows that there is significant differences between T-Count and T-table. The analysis of the data resulted that T-test is 4,226 and T-Table is 5 % (1,689). From the percentage, it can be seen that , it is , thus H0 is rejected and Ha is accepted. Therefore, the hypothesis can conclude that there is a significant effect of quantum teaching based literacy toward student’s ability in critical thinking focused on flat side building in SMP Plus Darul Ilmi Murni
Full Text:
PDFReferences
Ag, M. M., dan Fathani, A. H. (2009). Mathematical Intelligence: Cara Cerdas Melatih Otak dan Menanggulangi Kesulitan Belajar. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Agustian, A. G. (2006). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual ESQ: Emotional Spiritual Quotient berdasarkan 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam. Jakarta: Arga.
Asrul., dkk. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Citapustaka Media.
bin Ismail al-Bukhari, A. A. M. (2011). Ensiklopedia Hadits: Shahih al-Bukhari 1. Jakarta: Almahira.
bin Nashir Al-Jalil, S. A. (2008). Tidakkah Kalian Berpikir. Jakarta: Cakrawala Publishing.
Bono, E. D. (2007). Revolusi Berpikir: Belajar Canggih dan Kreatif dalam Memecahkan Masalah dan Memantik Ide-Ide Baru. Bandung: Kaifa.
Caroselli, M. (2009). 50 Activities for Developing Critical Thinking Skills, Massachusetts: HRD Press.
Darmadi, H. (2013). Metode Penelitian Pendidikan dan Sosial: Konsep Dasar dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
Daulay, H. P. (2015). Pendidikan Islam di Era Global. Medan: Perdana Publishing.
DePorter, B., dan Hernacki, M. (2011). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
DePorter, B., dkk. (2010). Quantum Teaching: Mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-Ruang Kelas. Bandung: Kaifa.
Fathani, A. H. (2016). "Pengembangan Literasi Matematika Sekolah dalam Perspektif Multiple Intelegences". Jurnal EduSains, 4 (2), 136-150.
Fisher, A. (2009). Berpikir Kritis Suatu Pengantar. Jakarta: Erlangga.
Hamalik, O. (2013). Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hamid, M. S. (2014). Metode Edutainment. Jogjakarta: DIVA Press.
Hamzah, M. A., dan Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika (1 ed.). Jakarta: Rajawali Pers.
Haryani, D. (2012). "Membentuk Siswa Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Matematika". Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY. 165-174. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Hayat, B., dan Yusuf, S. (2010). Benchmark Internasional Mutu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Hendriana, H., dan Soemarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Hikmalia. (2016). “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Belief Siswa Kelas VIII Melalui Pendekatan Pembelajaran Scientific di SMP Negeri 4 Lubuk Pakam Tahun Ajaran 2016/2017”, thesis, Program Pascasarjana Prodi Pendidikan Matematika UNIMED.
Jaya, I., dan Ardat. (2013). Statistik Penelitian Untuk Pendidikan. Bandung: Citapustaka Media Perintis
Jayadipura, Y. (2014). "Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Matematik". Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Program PascaSarjana STKIP Siliwangi Bandung. 1, 125-130. Bandung: STKIP Siliwangi.
Jensen, E. (2010). Guru Super dan Super Teaching. Jakarta: Indeks.
Johnson, E. B. (2007). Contextual Teaching and Learning : Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna. Bandung: Mizan Learning Center (MLC).
Julita. (2014). "Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Melalui Pembelajaran Pencapaian Konsep". Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 2, 68-73. Bandung: STKIP Siliwangi.
Kartimi dan Liliasari. (2012). "Pengembangan Alat Ukur Berpikir Kritis pada Konsep Termokimia untuk Siswa SMA Peringkat Atas dan Menengah". Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1, 21-26.
KBBI, T. R. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Kurniati, I. W, dkk. (2017). "Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Smart Stiker untuk Meningkatkan Disposisi Matematik dan Kemampuan Berpikir Kritis". Jurnal Kreano, 8 (2), 109-118.
Kuswana, W.S. (2013). Taksonomi Berpikir. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Lestari, K. E., dan Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Liniarti, R., (2015). Pengaruh Penggunaan Model Quantum Teaching Terhadap Hasil Belajar IPS (Quasi Experiment di SMP Negeri 178 Jakarta). Skripsi Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Lubis, M. S. (2016). Telaah Kurikulum Pendidikan Menengah Umum/Sederajat. Medan: Perdana Publishing.
Lutfianto, M., dan Sari, A. F. (2017). "Respon Siswa Terhadap Soal Matematika Mirip Pisa dengan Konteks Berintegrasi Nilai Islam". Jurnal Elemen, 3 (2), 108-117.
Mardianto. (2014). Psikologi Pendidikan: Landasan untuk Pengembangan Strategi Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing.
Muhammad, A.-I. J., dan Abdirrahman, A.-I. J. (2015). Tafsir Jalalain Jilid 1, 2, 3. Surabaya: Elba Fitrah Mandiri Sejahtera.
Nata, A. (2014). Perspektif Islam tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
OECD. (2016). PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education. Paris: OECD Publishing.
Runtukahu, J. T., dan Kandou, S. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sani, R. A. (2014). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Santoso, E., (2016). “Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Quantum Teaching terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Peserta Didik (Studi Eksperimen di Kelas V SDN Gununglipung Kota Tasikmalaya Tahun Pelajaran 2015/2016)”. Jurnal Cakrawala Pendas, 2 (1), 55-69.
Shadiq, F. (2014). Pembelajaran Matematika: Cara Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Silaban, O. (2008). Kamus Lengkap Inggris-Indonesia. Tangerang: Karisma Publishing Group.
Sudjana, N. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2010). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Suherman, Y. (2014). Guru Spesial: Antara Generalis dan Spesialis. Bandung: CV Wahana Iptek Bandung.
Tata. (2011). "Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran dengan Pendekaan Metakognitif". Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 1, 138-144. Bandung: Prodi Matematika STKIP Siliwangi.
Trianto. (2016). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Kencana.
Ulfa, M., Lubab, A., & Arrifadah, Y. (2017). "Melatih Literasi Matematis Siswa dengan Metode Naïve Geometry". Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 2(1), 81-92.
Undang-undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sisdiknas & Peraturan Pemerintahan Tahun 2015 tentang Standar Nasional Pendidikan serta Wajib Belajar. Bandung: Citra Umbara.
Wade, C. (2008). Psikologi. Jakarta: Erlangga.
Wardhani, S., dan Rumiati. (2011). Modul Matematika SMP Program Bermutu Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika SMP: Belajar dari PISA dan TIMSS. Yogyakarta: Kemendiknas PPPPTK Matematika.
Wibawa, K. A. (2016). Defragmenting Struktur Berpikir Pseudo dalam Memecahkan Masalah Matematika. Yogyakarta: Deepublish.
Yaumi, M. (2016). Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, dan Implementasi,. Jakarta: Kencana.
Yustyan, S., Widodo, N., dan Pantiwati, Y. (2015). "Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Pembelajaran Scientific Approach Siswa Kelas X SMA Panjura Malang". Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 1 (2), 240-254.
Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v27i2.842
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.