DEVELOPING RESIN MEDIA IN MAGNOLIOPSID CLASS OF CHRYSANTHEMUM PLANTS AS A BIOLOGY LEARNING MEDIA

Rahmadina Rahmadina, Efrida Pima Sari Tambunan

Abstract


The purpose of this study was to determine the process of developing block resin media in the Magnoliopsida class Chrysanthemum plant and also the level of feasibility of the resin media as a biology learning media using development methods based on Borg & Gall combined with Dick & Carey learning in 5 stages, namely: (1) Stage of needs analysis, formulating instructional objectives, product validation, product trials, and revisions. Analysis of data in the form of a Likert scale to determine the feasibility of the media analyzed by qualitative descriptive. The results showed that the block resin media ware suitable to be used as a learning medium based on the results of validation tests from material experts (79.1%), media experts (84.1%) and trials on lecturers and Peer Reviewers (84.05%), and product trials in individual trials (81.6%), small group trials (83%), limited field group trials (79.5%). Through this media, it is hoped that it can improve the effectiveness and motivation of students in the Biology departmentat the Faculty of Science and Technology of the State Islamic University of North Sumatra.


Full Text:

PDF

References


Afif, M., Wisanti dan Isnawati. (2014). Pengembangan Herbarium Paku – Pakuan Sebagai Media Realita dalam Materi Keanekaragaman Tumbuhan untuk Siswa Kelas X SMA. BioEdu 3(3):472-478.

Anderson, R. 1994. Pemilihan pengembangan media untuk pembelajaran. Rajawali: Jakarta.

Artasari, Yuni., Lestari, Rena., Yolanda. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Spesiemen Moluska pada Materi Animalia Kelas X Di SMA Negeri 1 Rampah Sawo. Univ. Pasir Pangaraian:Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Borg, W.R. and Gall, M.D. (1983). Educational Research: AnIntroduction. London: Longman, Inc.

Budiwati. (2015). Spesiemen dalam Blok Resin untuk Media Pembelajaran Biologi. FMIPA

UNY.http://staff.uny.ic.id/sites/sufault/file/penelitian/drabudiwati msi/spesimen-awetan-dalam-blok-resin.pdf. diakses 15 April 2018

Dick, W. And Carey, L. (1996). The Systematic Design of Instruction. New York: Harper Collin Publishers.

Dewi, fitria, dkk.2014. Respon 3 Varietas Tanaman Krisan (Chrysanthemum morifolium) Pada Berbagai Warna Cahaya Tambahan. Universitas Brawijaya: Fakultas Pertanian. Jurnal Produksi Tanaman, Volume 2, Nomor 5, Juli 2014, hlm. 419-426

Hayah. 2016. Inventarisasi Jenis Tumbuhan Spermatophyta Pada Tempat Penjualan Tanaman Hias Dikota Banda Aceh Sebagai Referensi Matakuliah Botani Tumbuhan Tinggi. Skripsi. Banda Aceh: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Ar-Raniry.

Kustandi, Cecep., & Sutjipto, Bambang. (2011). Media Pembelajaran. Bogor: Galia Indonesia. Hal: 104-105.

Marhaendrajana, Taufan.Wahyudi, Gema., dkk. 2010. Pengembangan Resin Untuk Mengatasi Kepasiran Di Reservoir Yang Tidak Terkonsolidasi (Unconsolidated Reservoir). Simposium Nasional dan Kongres XI. Ikatan Ahli Teknik Perminyakan Indonesia. Bandung:ITB

Nazila, Arofatin. 2017. Pengembangan Media Resin Blok Tumbuhan Lumut Sebagai Alternatif Sumber Belajar Biologi Kelas X MAN LAB UIN Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: UIN Yogyakarta.

Nanik, W dan I.Y. Maureen. 2010. Pemanfaatan Media Puzzle Metamorfosis Dalam Pembelajaran Sains Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II SDN Sawunggaling I/382 Surabaya. Jurnal Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Surabaya.

Polunin N. 1980. Pengantar Geografi Tumbuhan dan Ilmu Serumpun. Yogyakarta: Gadjah Mada Universitas Press.

Satino. 2007. Penyediaan spesimen awetan sebagai media pembelajaran Biologi. Laporan kunjungan guru – guru IPA – Biologi SMP peserta lesson study home base IV kecamatan sanden, pandak dan srandakan. Hari: Sabtu, Tanggal: 1 desember 2007.

Setyosari, Punaji. (2012). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. Hal: 213 – 217.

Sanjaya, Wina. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana. Hal: 219-222.

Sobirin, M., Isnawati dan Ambarwati, R. (2013). Pengembangan Media Awetan Porifera untuk pembelajaran Biologi Kelas X. BioEdu 2(1): 19 – 22.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Hal: 134-136.

Sudarsono, dkk. (2005). Taksonomi Tumbuhan Tinggi. Malang: UM Press.

Tjitrosoepomo, Gembong. (2009). Morfologi Tumbuhan. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Tjitrosoepomo, Gembong. (2005). Taksonomi Tumbuhan (Schizophyta, Thallophyta, Bryophyta, Pteridophyta). Yogyakarta: Gajah madaUniversity Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v26i2.484

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.