TEACHERS’ STRATEGIES TO DEVELOPING STUDENTS’ SPIRITUAL INTELLIGENCE AT VOCATIONAL SCHOOL
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Agus, Z. (2019). “Peranan Orang Tua dalam Membina Kecerdasan Spiritual Anak dalam Keluarga,” Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 4(2), 30. https://doi.org/10.48094/raudhah.v4i2.56.
Alfiansyah, M., Assingkily, M. S., & Prastowo, A. (2020). “Kebijakan Internal Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MI Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta,” MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 11(1), 52-67. http://dx.doi.org/10.31942/mgs.v11i1.3460.
Alfiyanto, A., Ibrahim, I., Mustika, A., & Marlina, L. (2022). “Pelaksanaan Bimbingan Konseling dalam Membentuk Kecerdasan Spiritual Siswa,” Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 321-327. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3072.
Andrei, O. (2023). “Enhancing Religious Education Through Emotional and Spiritual Intelligence,” HTS Teologiese Studies/Theological Studies, 79(1). https://doi.org/10.4102/hts.v79i1.7887.
Arianti, K. P. (2018). “Strategi Pembinaan Karakter Religius Islami di SMP Al-Hikmah Surabaya,” Inspirasi Manajemen Pendidikan, 6(2), 1-9. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/23546.
Assingkily, M. S. (2019). “Living Qur’an as a Model of Islamic Basic Education in the Industrial Era 4.0,” Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(1), 19-36. http://dx.doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v6i1.3876.
Assingkily, M. S., Arif, M., Marhumah, M., & Putro, K. Z. (2020). “Living Qur’an dan Hadis di MI Nurul Ummah (Rutinitas, Ritual Ibadah dan Pembinaan Akhlak),” Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 27-44. http://dx.doi.org/10.29240/jpd.v4i1.1402.
Assingkily, M. S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir. Yogyakarta: K-Media.
Athfal, N., Suryani, A., & Sudirman, M. Y. (2022). “Bimbingan Konseling Islam dalam Membentuk Kecerdasan Spiritual Siswa SMP Belajar di Rumah,” EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(2), 132-136. https://doi.org/10.33487/edupsycouns.v4i2.4705.
Aziz, L. A. (2019). “Pendidikan Spiritual Intelligent Islami dan Peranannya dalam Membina Akhlak,” The Annual Conference on Islamic Education and Social Science, 1(2), 178-187. http://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/ACIEDSS/article/view/501.
Bustomi, A., Zuhairi, Z., & Humairoh, D. (2023). “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Kecerdasan Spiritual Siswa di SMPN 18 Tualang Bawang Barat,” Ri’ayah: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 8(1), 47-62. https://doi.org/10.32332/riayah.v8i1.7016.
Damara, D., Rizal, M., Fauziah, R. D., Kodir, A., & Robiyansyah, Y. (2023). “The Relationship of Learning Motivation to Student Achievement in the Subject of Islamic Religious Education,” Jurnal Cendekia Ihya, 1(2), 66-73. https://doi.org/10.62419/jci.v1i2.25.
Daulay, N., Assingkily, M. S., & Munthe, A. K. (2022). “The Relationship between Gratitude and Well-Being: The Moderating Effect of Religiosity on University Freshmen during the COVID-19 Pandemic,” Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 7(1), 51-64. https://doi.org/10.21580/pjpp.v7i1.11055.
Fadhli, A. (2023). “The Relationship Between Intellectual and Spiritual Intelligence in Fostering National Character,” ARJIS (Abdurrauf Journal of Islamic Studies), 2(2), 109-121. https://doi.org/10.58824/arjis.v3i1.87.
Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2018). “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa,” Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173-202. http://dx.doi.org/10.29240/belajea.v3i2.527.
Ghunda, D. N., & Panda, H. P. (2023). “Pengaruh Kecerdasan Spiritual Terhadap Penghayatan Seksualitas Mahasiswa Calon Imam di Seminari Tinggi,” DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 7(2), 929-942. http://dx.doi.org/10.30648/dun.v7i2.889.
Handayani, A., Makarim, C., & Hamdani, I. (2022). “Hubungan Shalat Dhuha dengan Kecerdasan Spiritual Siswa Kelas XII di SMA Negeri 2 Kota Bogor,” As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 4(1), 111-117. https://doi.org/10.47467/as.v4i1.637.
Hardiyati, M., Isnaini, F., Apriani, W., Hasanahti, M., & Hasibuan, P. H. (2022). “Strategi Meningkatkan Kinerja Guru yang Profesional,” Cendekiawan: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 1(1), 19-25. https://doi.org/10.61253/cendekiawan.v1i1.12.
Hotimah, N., & Yanto, Y. (2019). “Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini,” Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 1(2), 85-93. https://doi.org/10.31960/ijolec.v1i2.66.
Huda, H., Azizah, M., Sholikhah, D. H., Rosidah, U., & Iktiarto, S. W. (2021). “Upaya Pengondisian Kelas untuk Mendisiplinkan Siswa dalam Pembelajaran,” Tadrib, 7(2), 139-152. https://doi.org/10.19109/tadrib.v7i2.4112.
Indriani, R., Nurhasanah, A., & Syachruroji, A. (2023). “Strategi Pembelajaran Afektif dalam Pembinaan Kecerdasan Emosional Peserta Didik di Kelas IV Sekolah Dasar,” Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3592-3600. http://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/1215.
K., K. F., Fachrian, A., Yulina, E., & Nuranasmita, T. (2023). “Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence on the Spiritual Leadership Style of Government Structural Officials,” Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(1), 131-140. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i1.
Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). “Guru Sebagai Model dan Teladan dalam Meningkatkan Moralitas Siswa,” Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 6(1), 1-8. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1258.
Karim, A. (2022). “Reformulasi Model Pembinaan Moral Siswa dalam Perspektif Tasawuf,” Al-Adabiyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 29-41. https://doi.org/10.35719/adabiyah.v3i1.349.
Khairat, A., & Febrian, V. R. (2023). “Pembinaan Kecerdasan Spiritual Siswa di Pondok Pesantren Thawalib Tanjung Limau,” PALAPA, 11(1), 45-57. https://doi.org/10.36088/palapa.v11i1.2993.
Khoirunnisa, H., Syahidin, S., & Supriadi, U. (2023). “Pembinaan Kecerdasan Spiritual di Pondok Pesantren Suryalaya,” Civilization Research: Journal of Islamic Studies, 2(2), 142-167. https://doi.org/10.61630/crjis.v2i2.12.
Komariah, K., Hamdanah, H., & Surawan, S. (2021). “Strategi Guru PAI dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Siswa Secara Daring,” Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 43-52. http://dx.doi.org/10.30659/jpai.4.1.43-52.
Kurniawan, F. (2017). “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Kecerdasan Spiritual Siswa di Sekolah Menengah Atas Darul Ulum 1 BPPT Rejoso Peterongan Jombang,” Disertasi, UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. http://etheses.uin-malang.ac.id/6811/.
Lubis, S. A., Abdurrahman, A., & Andreani, A. R. (2021). “Islamic Counseling Services in the Development of Spiritual Intelligence in Integrated Islamic First High School Students Al-Washliyah 20 Medan,” Jurnal At-Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 4(3). https://doi.org/10.37758/jat.v4i3.351.
Lubis, F. G., Putri, A. D., Irvan, R. A., & Jf, N. Z. (2022). “Guru Profesional Sebagai Komunikator dan Fasilitator Pembelajaran Bagi Siswa,” Cendekiawan: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 1(1), 34-38. https://doi.org/10.61253/cendekiawan.v1i1.25.
Maulana, I. A., & Syafi’i, I. (2024). “Pengembangan Budaya Religius dalam Pembinaan Kecerdasan Spiritual Siswa,” Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Keagamaan, 1(1), 20-32. https://jurnal.ypiululalbab.sch.id/index.php/cendekia/article/view/3.
Nafi’ah, S. (2022). “Upaya Guru dalam Peningkatan Kualitas ESQ (Emotional & Spiritual Quotient) Siswa Melalui Pembelajaran PAI di SMK Terpadu Assalam Durenan Trenggalek,” Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 2(1), 15-27. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i1.382.
Nisa, K. (2009). “Hidden Curriculum: Upaya Peningkatan Kecerdasan Spiritual Siswa,” Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 12(1), 72-86. https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n1a6.
Nizar, A., & Khadavi, M. J. (2023). “Pembinaan Kecerdasan Spiritual Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MA Al-Khoiriyah Kerpangan Leces Kabupaten Probolinggo,” Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 277-288. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.12697.
Peradila, S., & Chodijah, S. (2020). “Bimbingan Agama Islam dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini,” WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 133-157. https://doi.org/10.21154/wisdom.v1i2.2376.
Perbowosari, H. (2018). “Optimalisasi Kecerdasan Spiritual Anak Melalui Yoga Asanas,” Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 1(2), 166-177. https://doi.org/10.37329/kamaya.v7i2.77.
Pranasoma, R. R. (2021). “Signifikansi Konseling Pastoral Sebagai Upaya Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Generasi Z Kristen: Pembinaan Warga Gereja,” ILLUMINATE: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 4(1), 61-69. https://doi.org/10.54024/illuminate.v4i1.108.
Rambe, S. R., & Lubis, L. (2023). “Peran Pembimbing dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Anak Asuh di Pantai Asuhan,” Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 429-440. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i2.479.
Rosidin, R. (2017). “Pengembangan Spiritual Religius dan Kinerja Pegawai Pemerintah Kotamadya Jakarta Barat,” Indonesian Journal of Islamic Literature and Muslim Society, 2(2), 207-234. https://doi.org/10.22515/islimus.v2i2.1010.
Severino-Gonzalez, P., Toro-Lagos, V., Santinelli-Ramos, M. A., Romero-Argueta, J., Sarmiento-Peralta, G., Kinney, I. S., ... & Villar-Olaeta, F. (2022). “Social Responsibility and Spiritual Intelligence: University Students’ Attitude during COVID-19,” International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 11911. https://doi.org/10.3390/ijerph191911911.
Sitorus, M., Sumanti, S. T., & Gusman, M. (2021). “Living Qur’an dan Hadis di TK Syarif Ar-Rasyid Islamic School Medan (Studi tentang Internalisasi Akhlak),” el-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 111-123. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v4i1.4047.
Sofiyah, S. (2019). “Kecerdasan Spiritual Anak: Dimensi, Urgensi, dan Edukasi,” El-Banat: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 9(2), 219-237. https://doi.org/10.54180/elbanat.2019.9.2.219-237.
Sugiyono, S. (2019). Metode Penelitian Pendidikan, edisi IX. Bandung: CV. Alfabeta.
Sulaiman, M., Al Hamdani, M. D., & Aziz, A. (2018). “Emotional Spiritual Quotient (ESQ) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013,” Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 77-110. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.156.
Yahiji, K., & Damhuri, D. (2018). “Revitalisasi Pembinaan Akhlak Peserta Didik dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Quotient di Era 4.0,” Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 1-15. https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/alminhaj/article/view/1020.
Zahrudin, M., Ismail, S., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). “Implementasi Budaya Religius dalam Upaya Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik,” Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(2), 98-109. https://doi.org/10.46963/asatiza.v2i2.293.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v31i1.3510
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.