PROSES BERPIKIR MAHASISWA PMTK IAIN BUKITTINGGI DALAM MEYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA
Abstract
It is common knowledge that education is spearhead of the progress of a nation. A qualified teacher will form an intelligent generation. Faculty of Tarbiyah IAIN Bukitinggi is one of the campuses that prints graduate teachers Therefore, pre-service teachers, especially mathematics education students (PMTK) need to be prepared the competency to become a professional teacher. One of them is by looking at their thinking process in solving math problems.
This research is qualitative-descriptive. The instruments used are tests and interviews. The subjects is student at grade 3th who had taken courses in mathematics learning strategies. The thinking process of him is as follows: the subject begins to receive and know the information after reading the given problem. In processing information, subject identifies the problem read and uses different ways of solving problems for each question such as guess and check strategies and simple problem-solving strategies. In storing information, subject writes down the information that is known and the way of completion on the answer sheet. The last thought process step is in recalling the information, subject re-examine what information is written simultaneously at the time the sentence is written.
Key word: Thinking Process, Mathematics Problem, Strategy of Problem Solving
ABSTRAK
Tidak dapat dipungkiri bahwa pendidikan menjadi ujung tombak kemajuan suatu bangsa. Guru yang berkualitas akan membentuk generasi yang cerdas. Fakultas Tarbiyah IAIN Bukitinggi merukan salah satu kampus yang mencetak lulusan keguruan. Oleh karena itu, mahasiswa calon guru khususnya mahasiswa pendidikan matematika (PMTK) perlu dipersiapkan kompetensinya untuk menjadi guru yang profesional. Salah satunya dengan cara melihat proses berpikir mereka dalam menyelesaikan masalah matematika.
Penelitian ini bersifat kualitatif-deskriptif. Adapun instrumen yang digunakan adalah tes dan wawancara. Subjek penelitian yang dipilih adalah mahasiswa semester V yang telah mengambil mata kuliah strategi pembelajaran matematika. Adapun proses berpikir subjek adalah sebagai berikut: subjek mulai menerima dan mengetahui informasi setelah membaca soal yang diberikan. Dalam mengolah informasi subjek mengidentifikasi soal yang dibaca dan menggunakan cara pemecahan masalah yang berbeda untuk setiap soal seperti strategi tebak dan periksa serta strategi menyelesaikan masalah yang sederhana. Dalam menyimpan informasi subjek menuliskan informasi yang diketahui dan cara penyelesaian pada lembar jawaban. Langkah proses berpikir terakhir yaitu dalam memanggil kembali informasi subjek memeriksa kembali informasi apa yang dituliskan secara bersamaan pada saat kalimat ditulis.
Key word: Proses Berpikir, Masalah Matematika, Strategi Pemecahan MasalahFull Text:
PDFReferences
Gagne, R.M.,1970, The Conditions of Learning. New York. Holt. Rinehart and Winston Inc.
Mampouw, Helti Lygja dan Putri, Lian Grista Pradika. 2016. Proses Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Perbandingan Senilai dan Perbandingan Berbalik Nilai Berdasarkan Kemampuan Matematika.
Marpaung, Y. 1987. Struktur Kognitif Dalam Pembentukan Konsep Algoritma Matematis. Sumbangan Pikiran terhadap Pendidikan Matematika Dan Fisika. Pusat Penelitian Pendidikan Matematika/Informatika se DIY dan Jawa Tengah di FPMIPA, IKIP Sanata Dharma Yogyakarta: Mrican.
Miles and Huberman. 1994. Data Analysis. America: Sage Publications.
Moleong, Lexy, L. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Reamaja rosdakarya
National Council of Teachers of Mathematics. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. NCTM : Reston VA.
Pasmep (1989). Solve It, Problem Solving in Mathematics III. Perth: Curtin University of Technology.
Polya,G. 1973. How to solve it a new aspect of mathematical methods second edition. New Jersey. Princeton. Princeton University Press.
Slavin, Robert, E. 2008. Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik Jilid 2. Jakarta: PT Indeks.
______________. 2011. Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik Jilid 1. Jakarta: PT Indeks.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Suherman, Erman dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung. JICA
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v24i2.212
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.