PENGEMBANGAN INSTRUMEN TES PENGUASAAN KONSEP REPRESENTASI KIMIA PADA LIMA INDIKATOR ASAM BASA DARI ALAM : ANALISIS DENGAN RASCH MODEL

Khoerul Ummah, Julia Mardhiya, Sri Mulyanti

Abstract


This study developed a test instrument for mastering the concept of chemical representation on five natural acid-base indicators. This test aims to determine the mastery of macroscopic, submicroscopic and symbolic chemical concepts. Product trial data processed using the Rasch model assisted by Winstep software. The result showed that the instrument was valid as evidenced by a unidimensional test, person reliability was in good category, item reliability was in sufficient category, Cronbach alpha was in very good category. questions, the value of separation person is divided into three groups, the developed test instrument meets the criteria for the level of difficulty index according to the Rasch Model item response. All items are stated to have good accuracy and can measure students' abilities well.

Full Text:

PDF

References


Adhni, E. N., & Asngad, A. (2018). Uji Indikator Asam Basa Alternatif Dari Umbi Bit Denganvariasi Lama Perendaman Bahan Dan Suhu Pengeringan. Seminar Nasional Pendididkan Biologi Dan Saintek, 3(2016), 34–39.

Apriani, F., Idiawati, N., & Destiarti, L. (2016). Ekstrak Metanol Buah Lakum (Cayratia trifolia (L.) Domin) sebagai Indikator Alami pada Titrasi Basa Kuat Asam Kuat. Jurnal Kimia Dan Kemasan, 5(4), 74–78.

Baehaki, F., Kadaritna N., dan R. I. (2014). Pengembangan Instrumen Assessment Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Berbasis Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 3 (1), 1–14.

Daryanto, K., & Karim, D. S. S. (2017). Pembelajaran abad 21. Penerbit Gava Media.

E. Kean & Middlecamp, C. (1985). Panduan Belajar Kimia Dasar. PT Gramedia.

Firdaus, M., Rohiat, S., & Amir, H. (2020). Analisis Kemampuan Penyelesaian Soal Kimia Level Simbolik Secara Sistematis Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan. Alotrop, 4(2), 148–155. https://doi.org/10.33369/atp.v4i2.16697

Johnstone, A. H. (1982). Macro- and micro-chemistry. School Science Review.

Juli Puspitasari, D. (2017). KAJIAN EKSTRAK ETANOL MAHKOTA BUNGA KETEPENG CINA (Cassia alata L) SEBAGAI BIOINDIKATOR ASAM BASA [Study of Ethanol Extract of “Ketepeng Cina” (Cassia alata L) Flower Crown as Acid-Base Bioindicator]. Kovalen, 3(3), 292–302.

Kimia, P. S., & Kurniawati, A. (2020). Ekstraksi Dan Analisis Zat Warna Ekstrak Kulit Buah Manggis (Garciana Mangostana L.) Serta Aplikasinya Sebagai Indikator Asam-Basa. Indonesian Journal of Chemical Science, 9(1), 56–62.

Ramdan, U. M. (2017). Efektivitas Konsentrasi Etanol Untuk Ekstraksi Pewarna Alami Kembang Telang (Clitoria Ternatea L.) dan Aplikasinya Sebagai Alternatif Indikator Asam Basa. Jurnal Kesehatan Bakti Tunas Husada: Jurnal Ilmu-Ilmu Keperawatan, Analis Kesehatan Dan Farmasi, 17(1), 33. https://doi.org/10.36465/jkbth.v17i1.208

Riniati, R., Sularasa, A., & Febrianto, A. D. (2019). Ekstraksi Kembang sepatu (Hibiscus Rosa Sinensis L) Menggunakan Pelarut Metanol dengan Metode Sokletasi untuk Indikator Titrasi Asam Basa. IJCA (Indonesian Journal of Chemical Analysis), 2(01), 34–40. https://doi.org/10.20885/ijca.vol2.iss1.art5

Santoso, A., & Prodjosantoso, A. K. (2020). Pengembangan Instrumen Integrated Assessment antara Keterampilan Proses Sains dan Penguasaan Konsep IPA untuk Mengukur Aspek Kognitif Proses Developing Instrument of Integrated Assessment between Science Process Skills and Science Mastery Concepts for Mea. 8(2), 93–102.

Setiawan, A., Pursitasari, I. D., & Hardhienata, H. (2019). Pengembangan Kit Praktikum Difraksi Dan Interferensi Cahaya Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Dan Kemampuan Berpikir Kritis. Edusentris, 5(1), 1. https://doi.org/10.17509/edusentris.v5i1.289

Sukemi, S., Usman, U., Putra, B. I., Purwati, W., Rahmawati, N. N., & Pradani, S. D. A. (2018). Acid Base Indicator from Shoot-Leaves Ethanol Extract of Pucuk Merah (Syzygium oleana). JKPK (Jurnal Kimia Dan Pendidikan Kimia), 2(3), 139. https://doi.org/10.20961/jkpk.v2i3.11864

Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi pemodelan rasch pada assessment pendidikan. Cimahi: Trim Komunikata Publishing House.

Vina Serevina, Sunaryo, Raihanati, I Made Astra, I. J. S. (2018). Development of E-Module Based on Problem Based Learning (PBL) on Heat and Temperature to Improve Student’s Science Process Skill. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology –, 17(3), 26–36.

Virliantari, D. A., Maharani, A., Lestari, U., & Ismiyati. (2018). Pembuatan Indikator Alami Asam-Basa dari Ekstrak Kulit Bawang Merah (Allium ascalonicum L.). Semnastek, 1–6.

Warsito, J., Subandi, S., & Parlan, P. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Topik Ikatan Kimia Serta Perbaikannya dengan Pembelajaran Model ECIRR (Elicit, Confront, Identify, Resolve, Reinforce). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(11), 1563. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i11.14158

Wati, J., & Hasby, H. (2021). Analisis Aktivitas Antosianin dari Buah Senggani (Melastoma candidum L.), Kulit Kopi (Coffea arabica L.), dan Ubi Jalar Ungu (Ipomea batatas L.) Sebagai Indikator Asam Basa. KATALIS: Jurnal Penelitian Kimia Dan Pendidikan Kimia,




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v29i2.1706

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.