CHILDREN'S RESPONSE TO ISLAMIC RELIGIOUS LEARNING AT ERWITA SCHOOL EDUCARE CENTER MEDAN

Masganti Sit, Solihah Titin Sumanti, Fatma Gustina

Abstract


This study aims to analyze children's responses to Islamic religious learning at the ErwitaEducare Center Kindergarten School in Medan, and Islamic learning at the ErwitaEducare Center Kindergarten School Medan.This research uses descriptive narrative qualitative method. To obtain data, researchers conducted observations, interviews and documentation. In analyzing the data, this research was carried out in stages, namely, data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions in obtaining data.The results in this study indicate that the Islamic Religious Learning of this school emphasizes the Learning of Faith, Learning of Worship, and Learning of Morals. the response to Islamic learning shown by the child is to have a positive response or attitude. This can be seen from some of the responses or attitudes of children in learning, namely (a) Responses / attitudes towards the subject matter of Islamic Religion (b) Responses / attitudes of children towards teachers / teachers (c) Responses / attitudes of children in the learning process in Islamic Religious Learning ( d) Cognitive Response (e) Affective Response (f) Conative response. The child shows a positive and responsive response in learning Islamic religion given by the teacher.


Full Text:

PDF

References


REFERENCES

Ananda, Rizki. “Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini.” Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2017: Volume 1 Issue 1.

Ananda, Rusydi. Inovasi Pendidikan,. Medan: CV. Widya Puspita, 2016.

Andayani, Abdul Madjid dan Dian. Abdul Madjid dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi Konsep dan Implementasi Kurikulum 20Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Grasindo, 2004.

Arikunto, Suharsimi. Manajemen Penelitian. Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2005.

Astuti, Wiji. “Model Quantum Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pecahan,” Briliant.” Jurnal Riset dan Konseptual, 2017: Volume 2 Nomor 2.

Aziz, Abdul. “Implementasi Inovasi pada Model-model Pendidikan Anak Usia Dini di Taman Pengasuhan Anak (TPA) Serama Kementerian Kesehatan RI.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini , 2017: Volume 11 edisi 2 .

Azmi, Muhammad. Pembinaan Akhlak Anak Usia Pra-Sekolah. Yogyakarta: Venus Corporation, 2006.

Bukhari, Imam. “Kitab Shahih Buhari,Bab al-Jana’iz, bab ma qila aulad al-musyrikin.” Juz 5, 1296: 181.

Creswell, J.W. “Reseach design: Penerapan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuranr.” Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2016.

Hamalik, Oemar. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

Hernowo. Menjadi Guru yang Mau dan Mampu Mengajar Secara Menyenangkan. Bandung: Grafindo, 2015.

Indonesia, Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik. Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. 2014.

Isbandi, Adi. Psikologi Pekerjaan social. Jakarta: Raja Grafindo, 2019.

Kebudayaan, Menteri Pendidikan dan. Peraturan menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI, 2014.

Khadijah. Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing, 2015.

—. Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing, 2016.

Kholidah, Ahmad Munjin Nasih dan Lilik Nur. Metode dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: Refka Aditama, 2018.

Maisarah. Matematika dan Sains Anak Usia Dini. Medan: Akasha Sakti, 2018.

Mansur. Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Masganti. Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. medan: perdana publishing, 2015.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosada Karya, 2010.

Mudhaffir. Teknologi Instruksional: Sebagai Landasan Perencanaan dan Penyusunan Program Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset, 1999.

Mulyasa, E. Kurikulum yang Disempurnakan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

Mushoffa, Aziz. Untaian Mutiara Buat Keluarga Bekal Bagi Keluarga dalam Menapaki Kehidupan. Yogyakarta: Mitra Pustaka, 2001.

Nasional, Menteri Pendidikan. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 58 Tahun 2009 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional, 2009.

Nicholl, Colin Rose dan Macolm J. Accelerated Learning for the 21st Century (Cara Belajar Cepat Abad XXI). Bandung: Nuansa Cendekia, 2017.

Nurfaizah, Mhd.Habibu Rahman. “Inovasi pengembangan nilai-nilai agama Pada anak usia dini.” Qurroti, Jurnal Pendidikan Anak usia Dini, 2020: Vol. II No.2Oktober .

Pohan, Sermal. Strategi Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Membina Sumber Daya Manusia Berkarakter. Medan: Perdana Publishing, 2016.

sarlito, Sarwono. Psikologi Remaja. Jakarta: Rajawali Press, 1991.

senjaya, Wina. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada media Group, 2006.

Shihab, M. Quraissh. Tafsir Al-Qur’an. Jakarta: Lentera Hati, 2002.

Silberman, Melvin L. Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif, (Terjemah Raisul Muttaqinsa. . Bandung : Nusa Media dan Nuansa, 2004.

Slavin. Educational Psicology. America: Allyn & bacon united stat, 2009.

Soenarjo. Al Qur’an dan Terjemah. Jakarta: Departemen Agama RI, 2003.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D . Bandung: Alfabeta , 2006.

Suyanto, Slamet. Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat, 2005.

Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru (edisi revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset, 2010.

Ulya, Machya Afiya. “Penanaman Karakter Islami melalui Program Hafalan Takhasus di SD Hj. Isriati Baiturrahman 2 Semarang Tahun ajaran 2015/2016.” Skripsi, 2016: Universitas Islam Negeri Walosongo Semarang: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan.

Usman, Basyiruddin. Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Pers, 2018.

Zain, Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan. Strategi belajara Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/tar.v28i2.1158

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CURRENT INDEXING
 

 

Creative Commons License

Jurnal Tarbiyah by UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/about/submissions#copyrightNotice.