The feasibility of e-encyclopedia on plants structure and function as teaching material for junior high school students in Pontianak
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ampa, A. T. (2015). The implementation of interactive multimedia learning materials in teaching listening skills. English Language Teaching, 8(12), 56. https://doi.org/10.5539/elt.v8n12p56
Arsyad. (2017). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Azwar, S. (2014). Reliabilitas dan Validitas (4th Editio). Pustaka Pelajar.
Bajuri, D. A., & Baiti, M. (2019). Pengembangan bahan ajar IPA integratif berbasis pendekatan kontekstual. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 184–197. https://doi.org/10.24042/terampil.v5i2.3173
Diansyah, A., Tanjung, F., & Nasution, A. H. (2021). Pengembangan bahan ajar ensiklopedia digital pada mata kuliah sejarah Indonesia masa Hindu Budha. Puteri Hijau : Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 24. https://doi.org/10.24114/ph.v6i2.28082
Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2011). The Systematic Design of Instruction (7th Editio). Pearson.
Dolong, J. (2016). Teknik analisis dalam komponen pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 5(2), 293–300.
Hendrawanto, Y., & Mulyani, M. (2017). Kelayakan kebahasaan dan isi buku teks Bahasa Indonesia kelas XII semester 1 SMA. Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 58–62. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26737/jp-bsi.v2i2.246
Hernawati, D. (2018). Pengembangan bahan ajar ensiklopedia tentang keragaman hewan vertebrata potensi lokal berbasis morfologi [Disertasi]. Universitas Siliwangi Tasikmalaya.
Ismail, Suryani, A.I., Nurfadilla, K., & Hasmunarti. (2022). Pengembangan Media E Ensiklopedia Sistem Gerak Sebagai Sumber Belajar Untuk Kelas XI. Biogenerasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1), 50–59.
Kinanti, L. P., & Sudirman, S. (2017). Analisis kelayakan isi materi dari komponen materi pendukung pembelajaran dalam buku teks mata pelajaran sosiologi kelas xi sma negeri di kota bandung. Sosietas, 7(1).
Koo, T. K., & Li, M. Y. (2016). A guideline for selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. Journal of Chiropractic Medicine, 15(2), 155–163. https://doi.org/10.1016/j.jcm.2016.02.012
Kosasih, E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar (B. S. Fatmawati (ed.)). Bumi Aksara.
Kundariati, M., Indriwati, S. E., & Rohman, F. (2021). Analisis kebutuhan bahan ajar ensiklopedia invertebrata. SnoWBel 5, December, 90–95.
Leksono, S. M., Syachruroji, A., & Marianingsih, P. (2015). Pengembangan bahan ajar biologi konservasi berbasis etnopedagogi. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(2), 168–183.
Mulyani, T., & Armiati, A. (2021). Efektivitas penggunaan ensiklopedia berbasis teknologi sebagai sumber belajar di Sekolah Menengah Atas (SMA): Literature review. Jurnal Ecogen, 4(2), 293. https://doi.org/10.24036/jmpe.v4i2.11164
Nurafifah, A., Budi, A. S., & Siahaan, B. Z. (2017). Developing wave encyclopedia based on a scientific approach. Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 12018.
Qurrotaini, L., Susanto, A., Izzah, L., Setiyaningsih, D., & Triutami, D. W. (2022). Pengembangan bahan ajar buku saku digital materi mitigasi bencana pada pembelajaran ips di sd. Holistika : Jurnal Ilmiah PGSG, 6(1), 57–64.
Retawidyaningrum, D. A., & Triatmanto, T. (2022). Penyusunan ensiklopedia elektronik bryophyta kawasan gunung api purba Nglanggeran sebagai sumber belajar materi plantae. Jurnal Edukasi Biologi, 8(1), 57–68.
Riduwan. (2012). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian (Warsiman (ed.)). Alfabeta.
Rosnawati, V., & Kaharudin, L. ode. (2020). Pengembangan ensiklopedia berbasis potensi lokal yang terdapat ti Wakatobi pada materi pokok animalia invertebrata (mollusca dan echinodermata). JIKAP PGSD, 4(1), 84. https://doi.org/10.26858/jkp.v4i1.12055
Sanjaya. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Kencana Prenada Media Group.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Suniasih, N. W. (2019). Pengembangan bahan ajar neurosains bermuatan pendidikan karakter dengan model inkuiri. Mimbar Ilmu, 24(3), 417. https://doi.org/10.23887/mi.v24i3.22542
Supriatin, D. (2018). Use of digital encyclopedia media to develop cognitive aspects of early childhood. Empowerment, 7(2), 81. https://doi.org/10.22460/empowerment.v7i2p81-87.936
Tomoliyus, T., & Sunardianta, R. (2020). Validitas Aiken’s instrumen tes untuk mengukur reaktif agility olahraga khusus tenis meja. Jurnal Keolahragaan, 8(2), 148–157. https://doi.org/10.21831/jk.v8i2.32492
Wulandari, I., & Oktaviani, N. M. (2021). Validitas bahan ajar kurikulum pembelajaran untuk pendidikan guru sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 90–98. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v6i1.2456
Yulaika, N. F., Harti, & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan bahan ajar elektronik berbasis flip book untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(1), 67–76. https://doi.org/10.26740/jpeka.v4n1.p67-76
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/biolokus.v6i1.1774
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi
indexed by :