ANALISIS HAMBATAN PROSES PEMBELAJARAN BIOLOGI SECARA DARING SELAMA PANDEMI COVID-19 DI SMA NEGERI
Abstract
The aim of this study is to know the obstacles of online biology learning for class XI-Science students in SMAN 1 Sei Kanan during the Covid-19 Pandemic. This study used a descriptive qualitative approach. The subjects of this study were students in class XI-Science of the school. The data collection technique used was questionnaires distributed to the students. The data analysis showed there were some obstacles in biology learning based on indicators as follow; students’ motivation in online learning at a rate of 62.73%, online learning methods at a rate of 52.81%, internet network at a rate of 42.91%, and students’ understanding in learning at a rate of 57.79%. Those were the obstacles for students and teachers when using online learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Hasiru, D., Badu, S. Q., & Uno, H. B. (2021). Media-Media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 59–69. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10587
Hidayat, A., Sa’diyah, M., & Lisnawati, S. (2020). Metode Pembelajaran Aktif dan Kreatif Pada Madrasah Diniyah Takmiliyah di Kota Bogor. Jurnal Pendidikan Islam, 09(01), 71-86. https://doi.org/10.30868/ei.v9i01.639
Jariyah, A., & Tyastirin, E. (2020). Proses dan Kendala Pembelajaran Biologi di Masa Pandemi Covid-19 : Analisis Respon Mahasiswa The Biology Learning Processes and Constraints in the Covid-19 Pandemic Period : Analysis of Student Responses. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 4(2), 183–196.
Kurniati, T., Yusup, I. R., Hermawati, A. S., & Kusumahwardani, D. (2021). Respon Guru Terhadap Kendala Proses Pembelajaran Biologi di Masa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 40–46. https://doi.org/10.3 1949/educatio.v7i1.765
Marisa, S. I. (2019). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran siswa upaya mengatasi permaslahan belajar. Jurnal Taushiah FAI-UISU, 9(2), 20–27.
Monica, J., & Fitriawati, D. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom Sebagai Media Pembelajaran Online Pada Mahasiswa Saat Pandemi Covid-19 As An Online Learning Medium For Students During The Covid-19 Pandemic, 9(2), 1630–1640.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.
Ndasung, D. J. (2021). Pendidikan di Indonesia Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3014–3018.
Oktaviana, N. (2021). Hambatan Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid- 19 pada Mata Pelajaran Biologi di Kelas XI Matematika dan Ilmu Alam Man Muaro Jambi [Skripsi]. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Pratiwi, A. T., & Harahap, R. D. (2022). Obstacles for biology education students in the process of implementing online learning at Labuhanbatu University during the covid-19 pandemic. Bioinoved Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 10–16. https://doi.org/10.20527/bino.v4i1.12067
Purniawan, & Sumarni, W. (2020). Analisis Respon Siswa Pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid 19. Seminar Nasional Pascasarjana UNNES 784–789.
Purnomo, D. (2011). Pengembangan Bahan Ajar Matimatika sebagai sarana pengembangan kreativitas berpikir. Aksioma: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 1–8.
Renat, S. E., & Novriyanti, E. (2017). Pengembangan Modul Dilengkapi Peta Konsep dan Gambar pada Materi Keanekaragaman Makhluk Hidup untuk Siswa Kelas VII SMP. Bioeducation Journal, 1, 95–108.
Sa’id, M. S. (2021). Kurangnya Motivasi Belajar Matematika Selama Pembelajaran Daring Di MAN 2 Kebumen. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(2), 7–11.
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119.
Safitri, S., & Panjaitan, E. U. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Biologi di SMA N 2 Rantau Selatan. Jurnal Edu-Bio: Education and Biology, 03(02), 8–14.
Sholichin, M., Zulyusri, Lufri, & Razak, A. (2021). Analisis Kendala Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran IPA di SMPN 1 Bayung Lencir. Biodik: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 163–168.
Sidik, Z., & Sobandi, A. (2018). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa melalui kemampuan komunikasi interpersonal guru (The effort of improving students ’ learning motivation through teachers ’ interpersonal communication skill). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 190–198.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta
Subiakto, H. (2013). Internet untuk pedesaan dan pemanfaatannya bagi masyarakat. Masyarakat, Kebudayaan, dan Politik, 26(4), 243-256.
Suharni, P. (2018). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 131–145.
Sukma, E. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Biologi Siswa Menggunakan Platfrom WhatsApp Group dan Google Meeting dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemik Covid-19 [Skripsi]. Universitas Muhammadiyah Malang.
Suryani, S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Biologi Melalui Pembelajaran Daring dan Hubungannya dengan Hasil Belajar Siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 364–369.
Vinka, A. M., & Michele, N. (2021). Pengaruh teknologi internet terhadap pengetahuan masyarakat jakarta seputar informasi vakinisasi Covid-19. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi, 8(1), 1–13.
Wahyudianto, M. R. (2021). Analisis Kendala Pembelajaran Daring Mahasiswa Program Studi S1 Pendidikan Administrasi Perkantoran. Journal of Office Administration: Education and Practice, 1(2), 224–234.
Yonanda, D. A. (2017). Peningkatan Pemahaman Siswa Mata Pelajaran PKn Tentang Sistem Pemerintahan Melalui Metode M2M (Mind Mapping) Kelas IV Mimabaul Ulum Tegalgondo Karangploso Malang. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1), 53–63.
Zaputri, L. (2021). Kesulitan dalam Belajar Biologi saat Pembelajaran Daring. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 396–403.
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/biolokus.v5i1.1328
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi
indexed by :