UPAYA MENINGKATKAN PENGELOLAAN SAMPAH MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL

Luthfia Aldila Arsy Subagyo, Dian Eka Aprilia Fitria Ningrum

Abstract


This study aims to increase student’s knowledge related to waste management through contextual approach. The subjects of this study were grade 3 students, as many as 28 students. This research was conducted at MI Perwanida Blitar. The research method used is in the form of Classroom Action Research (CAR) with Kemmis and Mc. Taggart went through two cycles, each cycle consists of planning, implementing, observing, and reflecting. The research instruments used were interview, written tests, and documentation. The results showed that student’s knowledge related to waste management through contextual approach in each cycle increased from 74% in the first cycle to 84% in the second cycle, so that the results of this study had reached the expected criteria. The application of contextual approach in learning waste management can help students to improve their knowledge in managing waste, both individually and in groups.


Keywords


Contextual; Classroom Action Research; Knowledge; Waste Management

Full Text:

PDF

References


Afandi, M. (2014). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 1(1), 1–19.

Gusti, A., Isyandi, B., Bahri, S., & Afandi, D. (2017). Faktor Determinan Intensi Perilaku Pengelolaan Sampah Berkelanjutan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan Masyarakat Andalas, 9(2), 65-72. https://doi.org/10.24893/jkma.9.2.65-72.2015

Jaya, H. N. (2017). Keterampilan Dasar Guru Untuk Menciptakan Suasana Belajar yang Menyenangkan. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 23–35.

Khanifah, S., Krispinus, K.P., & Sukaesih, S. (2012). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Biology Education, 1 (1), 66–73. https://doi.org/10.15294/jbe.v1i1.379

Khasanah, A. & Tohirin, M. (2018). Keharmonisan Keluarga dan Pengaruhnya Terhadap Perilaku [The 8th University Research Colloquium]. Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Linda, R. (2016). Pemberdayaan Ekonomi Kreatif Melalui Daur Ulang Sampah Plastik (Studi Kasus Bank Sampah Berlian Kelurahan Tangkerang Labuai). Jurnal Al-Iqtishad, 12 (1), 1–19. https://doi.org/10.24014/jiq.v12i1.4442

Kusminah, I.L. (2018). Penyuluhan 4R (Reduce, Reuse, Recycle, Replace) dan Kegunaan Bank Sampah Sebagai Langkah Menciptakan Lingkungan Yang Bersih dan Ekonomis di Desa Mojowuku Kabupaten Gresik. JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 03(01), 22–28. https://doi.org/10.30996/jpm17.v3i01.1165.g1003

Maryati, I. (2018). Peningkatan Kemampuan Penalaran Statistis Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pembelajaran Kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 129–40. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i1.300

Pratama, A. T. (2015). Sistem Pengolahan Sampah Ramah Lingkungan di Sekolah Kota Medan. Biosel: Biology Science and Education, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.33477/bs.v4i1.524

Putra, F. G. (2017). Eksperimentasi Pendekatan Kontekstual Berbantuan Hands on Activity (HoA) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 73–80. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.1148

Rahmawati, F. (2019). Penerapan Strategi Pjbl Berbantuan Modul 6M Meningkatkan Perilaku Siswa Dalam Pengelolaan Sampah. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–99.

Safitri, M., Gunatama, G., & Darmayanti, I. A. M. (2014). Keterampilan Membimbing Diskusi Kelompok Kecil Oleh Guru Bahasa Indonesia Di Kelas VII SMP Laboratorium Undiksha. E-Journal Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 1-12.

Santi, A. U. P. & Amalina, N. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Permainan Let’s Play. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.33603/.v2i1.1558 .

Sariana, E. (2018). Efektivitas Intervensi Pendidikan Kesehatan Terhadap Tingkat Pengetahuan Dan Sikap Tentang Pemilahan Sampah Pada Siswa Sekolah Dasar Negeri di Kota Serang. Arkesmas, 3(2), 95–104. https://doi.org/10.22236/arkesmas.v3i2.2963 .

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP. Infinity Journal, 3(2), 150-163. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i2.60

Satria, R. (2017). Pengembangan Topik Bencana Alam Dalam Pembelajaran IPS Untuk Meningkatkan Kecerdasan Ekologis Siswa Dalam Merawat Lingkungan Sekolah. International Journal Pedagogy of Social Studies 1 (2) 245-257. https://doi.org/10.17509/ijposs.v1i2.4709 .

Sugandi, A. I. & Bernard, M. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Analisa, 4(1), 16–23.

Widodo, W. (2016). Wujud Kenyamanan Belajar Siswa, Pembelajaran Menyenangkan, dan Pembelajaran Bermakna Di Sekolah Dasar. Ar Risalah, 18(2), 31–48.

Wulandari, R. (2016). Metode Kunjungan Lapangan Untuk Menanamkan Kepedulian Terhadap Lingkungan Hidup. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 5(1), 67-80. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i1.90 .




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/biolokus.v4i2.1148

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi

indexed by :